Baron, Hilde (2023) De driejarige brugperiode: de oplossing voor kansengelijkheid? Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_HildeBaron_S5367344.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Volgens het rapport van de Onderwijsraad (2021) hebben leerlingen met een lage SES minder kansen om het niveau te doen dat bij hun capaciteiten ligt vanwege de sterke externe differentiatie en vroege selectie in het Nederlandse voortgezet onderwijssysteem. De Onderwijsraad (2021) adviseert een herinrichting van het Nederlandse onderwijssysteem door het invoeren van de driejarige brugperiode voor meer kansengelijkheid. Dit exploratieve onderzoek gaat na in hoeverre docenten en leerlingen de driejarige brugperiode een oplossing vinden voor meer kansengelijkheid. Door middel van vijf focusgroepen bij docenten en leerlingen van zowel een middenschool als reguliere school zijn de percepties verzameld. Deze werden gemeten aan de hand van de sociale validiteit, waarbij de doelen, de praktische uitvoerbaarheid en belang van de uitkomsten van de driejarige brugperiode is onderzocht. Er blijken verschillende meningen te zijn rondom de driejarige brugperiode als oplossing voor meer kansengelijkheid. Docent van de middenschool blijken een positievere kijk te hebben dan leerlingen van de middenschool en docenten en leerlingen van de reguliere school. Ondanks dat de doelen voor elke participant van belang waren, wordt de periode niet door elke participant als haalbaar en aanvaardbaar gezien. Ook de uitkomsten zijn niet voor elke participant van belang. De invoering van de driejarige brugperiode voor kansengelijkheid kan op basis van dit onderzoek daarom niet voor elke participant volledig sociaal valide worden bevonden. Vervolgonderzoek zal nodig zijn om uit te wijzen welke aanpassingen in het huidige onderwijssysteem uitgevoerd moeten worden voor een verkleining van de bestaande kansenongelijkheid. Sleutelwoorden: kansenongelijkheid, driejarige brugperiode, sociale validiteit
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 13 Jul 2023 12:01 |
Last Modified: | 13 Jul 2023 12:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2358 |
Actions (login required)
View Item |