Javascript must be enabled for the correct page display

The educational and professional aspirations of unaccompanied minors who have fled their country of origin: a systematic review

Meijer, Sherillyn (2023) The educational and professional aspirations of unaccompanied minors who have fled their country of origin: a systematic review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Sherillyn Meijer final - The educational and professional aspirations of unaccompanied minors who have fled their country of origin - a systematic review.pdf

Download (755kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Hoewel alleenstaande minderjarigen vluchtelingen vaak gezien worden als een kwetsbare groep jonge mensen, zijn ze ook zeer veerkrachtig en gemotiveerd wanneer zij in aanraking komen met uitdagingen. Een van de uitdagingen waar alleenstaande minderjarige vluchtelingen mee te maken krijgen is toegang krijgen tot (hoger) onderwijs. Onderzoek laat zien dat alleenstaande minderjarige vluchtelingen niet altijd worden voorzien met de juiste ondersteuning voor hun educatieve behoeften. Doelen: Het doel van dit onderzoek was het geven van een overzicht van de verschillende educatieve en professionele aspiraties van alleenstaande minderjarige vluchtelingen, en de hinderende en helpende factoren die bij het behalen van deze aspiraties kunnen belemmeren of helpen. Methode: Een systematisch literatuuronderzoek is uitgevoerd om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvragen en om een overzicht teg even. De zoekmachines PsychINFO, ERIC en Web of Science zijn gebruikt om geschikte artikelen te verzamelen. In totaal zijn 12 artikelen gevonden. Resultaten: Alleenstaande minderjarige vluchtelingen hebben een reeks verschillende educatieve en professionele aspiraties. Ze hebben doelen voor specifieke studies en banen die ze graag willen behalen, maar ook in bredere zin. De meeste alleenstaande minderjarige vluchtelingen hebben het in series of levensplannen over hun aspiraties. Een ondersteunend sociaal netwerk en in staat zijn om de taal van het gastland te leren werden gezien als behulpzaam bij het behalen van hun aspiraties. Financiële moeilijkheden en mentale gezondheidsproblemen werden gezien als hinderlijk bij het behalen van hun aspiraties. Conclusie: Alleenstaande minderjarige vluchtelingen hebben verschillende educatieve en professionele aspiraties. De hinderende en helpende factoren die bij het behalen van deze aspiraties kunnen belemmeren of helpen, zijn op bepaalde manieren met elkaar verbonden. Alleenstaande minderjarige vluchtelingen laten veel determinatie zien als het gaat om het behalen van hun aspiraties. Sleutelwoorden: alleenstaande minderjarige vluchtelingen, educatieve aspiraties, professionele aspiraties

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smit, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2023 12:22
Last Modified: 13 Jul 2023 12:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2367

Actions (login required)

View Item View Item