Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van vroege ouderlijke mind-mindedness op de sociale competentie van het kind

Meijerink, Romee (2023) De invloed van vroege ouderlijke mind-mindedness op de sociale competentie van het kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie_S4004434_RomeeMeijerink_definitief.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (982kB)

Abstract

Ouder-kind interacties spelen een fundamentele rol bij de sociale competentieontwikkeling van kinderen. Mind-mindedness is een specifiek onderdeel van een ouder-kind interactie en verwijst naar het vermogen van ouders om de onafhankelijke gedachten en gevoelens van hun kind te erkennen en te herkennen en hun gedrag dienovereenkomstig aan te passen (Colonnesi et al., 2019; Meins, 1999; Meins et al. al. al. 2012). Onderzoek toont aan dat moederlijke mind-mindedness positief samenhangt met factoren die de sociale competentie van kinderen stimuleren (zoals Theory of Mind), maar er is minder bekend over de directe rol van mind-mindedness van beide ouders samen op de sociale competentie van het kind (voor een overzicht, zie McMahon en Bernier 2017). Daarom was het belangrijkste doel van deze studie om de relatie te onderzoeken tussen ouderlijke mind-mindedness (onafhankelijke variabele) en sociale competentie van het kind (afhankelijke variabele) met geslacht als moderator. Mind-mindedness werd na 3 maanden beoordeeld door de proporties van het totale aantal mind-gerelateerde opmerkingen tijdens ouder-kind-observaties te berekenen op basis van de codeerhandleiding van Meins & Fernyhough (2015), en de sociale competentie van het kind werd na 30 maanden beoordeeld door observaties met behulp van ESCS. Uit de resultaten van de regressieanalyse bleek, tegen de verwachting in, dat er geen significante effecten werden gevonden. Ouderlijke mind-mindedness blijkt in deze steekproef dus geen significante invloed te hebben op de sociale competentie van kinderen. Geslacht heeft derhalve geen modererend effect op de relatie tussen mind-mindedness en sociale competentie. Vanwege de beperkingen van deze studie, zoals een kleine steekproef, is verder onderzoek naar de relatie tussen ouderlijke mind-mindedness en de sociale competentie van het kind. Eveneens wordt voorzichtigheid geeist bij de interpretatie en generalisatie van de resultaten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2023 13:08
Last Modified: 13 Jul 2023 13:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2369

Actions (login required)

View Item View Item