Snijders, Anne (2022) Het effect van Digitale Prentenboeken op de Woordenschatontwikkeling van Vluchtelingenkinderen: de Rol van Leeftijd en Taakgerichtheid. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
A.B.M.Snijders_s4011813_Bachelorthesis_DigitalePrentenboeken_Vluchtelingenkinderen.docx (1).pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Het is van belang om een effectieve woordenschatontwikkeling bij jonge vluchtelingenkinderen te bewerkstelligen. Uit eerder onderzoek blijkt dat digitale prentenboeken effectief bijdragen aan de woordenschatontwikkeling van meertalige kinderen. Ook blijken leeftijd en taakgerichtheid een rol te spelen bij de woordenschatontwikkeling. In de huidige studie is gekeken naar de effectiviteit van de digitale prentenboeken op de woordenschatontwikkeling van de tweede taal(L2), Nederlands, bij vluchtelingenkinderen met Arabische taalachtergrond. Verder zijn de relaties tussen woordenschat(ontwikkeling), leeftijd en taakgerichtheid van vluchtelingenkinderen onderzocht. 31 participanten hebben deelgenomen aan een vijfweekse interventiestudie van de digitale prentenboeken van Bereslim. In de studie is een significante toename van de woordenschatontwikkeling bij vluchtelingenkinderen aangetoond. Ook is een middelgrote significante positieve samenhang gevonden tussen de leeftijd en het Nederlandse woordenschatniveau. Verder is er een middelgrote significante positieve samenhang gevonden tussen taakgerichtheid en leeftijd. Daarentegen is er geen bewijs gevonden dat er samenhang bestaat tussen taakgerichtheid en de woordenschatontwikkeling. Ook is er geen bewijs gevonden dat er samenhang bestaat tussen leeftijd en de woordenschatontwikkeling. Uit de studie kan gesuggereerd worden dat de digitale prentenboeken van Bereslim bijdragen aan het vergroten van de Nederlandse woordenschat van jonge vluchtelingenkinderen. Ook blijkt uit de studie dat oudere kinderen een grotere woordenschat hebben en meer taakgericht gedrag vertonen dan jonge kinderen. De implicaties van de studie zijn besproken. Sleutelwoorden: Vluchtelingenkinderen met Arabische taalachtergrond, digitale prentenboeken, woordenschat(ontwikkeling), leeftijd, taakgerichtheid, tweede taalverwerving
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Leeuwestein, H. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Developmental Psychology (DP) [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 25 Feb 2022 14:53 |
Last Modified: | 25 Feb 2022 14:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/238 |
Actions (login required)
View Item |