Pillen, Samar (2023) Sociale cognitie in adolescenten met ADHD. Master thesis, Psychology.
|
Text
TheseTotaal_5041678_metnederlandsetitel.pdf Download (383kB) | Preview |
Abstract
Inleiding. Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) is een heterogene ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door problemen in impulscontrole, aandacht en andere neurocognitieve domeinen. Ook presenteert ADHD zich met emotie disregulatie en significante interpersoonlijk problemen. Eerder onderzoek toont aan dat kinderen met ADHD meer moeite hebben met sociale cognitie dan leeftijdsgenoten, waarbij een verbetering op volwassen leeftijd wordt gezien. In deze thesis zal worden onderzocht of er verschillen bestaan in sociale cognitie tussen adolescenten met ADHD en een neurotypische controlegroep. Verder werd onderzocht of er een verschil bestaat in het dagelijks sociaal functioneren tussen de participanten in de ADHD-groep en de neurotypische controlegroep. Als laatst werd onderzocht wat het verband is tussen sociale cognitie en het dagelijks sociaal functioneren bij adolescenten met ADHD en een neurotypische controlegroep. Methoden. De participanten bestond uit 36 adolescenten met ADHD en 35 adolescenten zonder ADHD. Om sociale cognitie te meten is gebruik gemaakt van een neuropsychologische testbatterij met taken voor basale en complexe sociale cognitie. Om het dagelijks sociaal functioneren te meten is gebruik gemaakt van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) en de Friendship Questionnaire (FQ). Resultaten. Er werden geen verschillenden gevonden tussen de twee groepen op basale sociale cognitie taken. Er werd een klein verschil gevonden op de complexe sociale cognitie taak. De twee groepen bleken significant te verschillen op de SDQ ingevuld door ouders en adolescent, maar niet op de FQ. Er bleken geen correlaties te bestaan tussen de scores op sociale cognitie en de SDQ en de FQ. Conclusie. De twee groepen verschilden enkel op complexe sociale cognitie. De adolescenten zijn mogelijk al verbeterd op basale sociale cognitie waardoor er geen verschillen meer gevonden werden op basale sociale cognitie. Mogelijk zorgen andere cognitieve functies of ADHD-symptomen voor het aangetoonde verschil op de SDQ.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Groen, Y. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 14 Jul 2023 09:30 |
Last Modified: | 14 Jul 2023 09:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2387 |
Actions (login required)
View Item |