Javascript must be enabled for the correct page display

De Technological Pedagogical and Content Knowledge van Basisschoolleerkrachten en de Intentie voor het gebruik van Augmented en Virtual Reality in het Basisonderwijs

Toemeungte, K.T. (2023) De Technological Pedagogical and Content Knowledge van Basisschoolleerkrachten en de Intentie voor het gebruik van Augmented en Virtual Reality in het Basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorscriptie Kim Zwarts-Toemeungte S3727602.pdf
Restricted to Repository staff only until 2 July 2028.

Download (319kB)

Abstract

Om Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) in het onderwijs te kunnen implementeren, dienen leerkrachten over Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) te beschikken. Het eerste doel van dit onderzoek was om vast te stellen in hoeverre leerkrachten in het basisonderwijs beschikken over deze TPACK gerelateerd aan AR/VR. Er is een vergelijking gemaakt tussen leerkrachten die AR/VR al inzetten en leerkrachten die dat nog niet doen maar dat wel willen in de toekomst. Het tweede doel was om te onderzoeken of TPACK en werkervaring de intentie voorspellen om AR/VR in de toekomst in onderwijs te gebruiken. In het voorjaar van 2022 en 2023 zijn de gegevens van 55 leerkrachten verzameld via een vragenlijst en geanalyseerd met Mann-Whitney U-testen en Multipele Regressie Analyse. De resultaten van dit onderzoek laten significante verschillen zien tussen beide groepen in twee TPACK-componenten: Technological Content Knowledge (TCK) en Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK). Daarnaast identificeerden de resultaten de Technologische Pedagogische Knowledge (TPK) als een voorspeller voor de intentie om AR/VR te implementeren. Er is echter geen bewijs gevonden dat het regressiemodel generaliseerbaar is naar alle leerkrachten in het Nederlands basisonderwijs. Opvallend was dat voornamelijk oudere leerkrachten die AR/VR in de toekomst willen implementeren, hun eigen TPCK laag inschatten. Deze bevindingen indiceren dat verder onderzoek nodig is om deze kwestie te onderzoeken en te focussen op welke behoeften Nederlandse leraren hebben om hun TPACK te kunnen ontwikkelen om AR/VR succesvol in de klas te kunnen implementeren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 17 Jul 2023 11:23
Last Modified: 17 Jul 2023 11:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2397

Actions (login required)

View Item View Item