Javascript must be enabled for the correct page display

Partnerstrategieën in beeld. Observeren van partnerstrategieën tijdens interacties met kinderen met aangeboren doofblindheid.

Franken, Hanneke (2023) Partnerstrategieën in beeld. Observeren van partnerstrategieën tijdens interacties met kinderen met aangeboren doofblindheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Hanneke Franken s5363233.pdf

Download (348kB) | Preview

Abstract

Titel: Partnerstrategieën in beeld. Observeren van partnerstrategieën tijdens interacties met kinderen met aangeboren doofblindheid. Probleemstelling: Kinderen met aangeboren doofblindheid hebben een grote kans op een vertraagde cognitieve ontwikkeling. Voor het leren van nieuwe vaardigheden is het belangrijk dat de communicatiepartner passende partnerstrategieën inzet. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar hoe partnerstrategieën, ingezet bij kinderen met aangeboren doofblindheid, op een betrouwbare manier in kaart kunnen worden gebracht. Vraagstelling: Hoe kunnen door opvoeders ingezette partnerstrategieën tijdens interacties met kinderen met aangeboren doofblindheid betrouwbaar worden geobserveerd? Methode: Er is een narratieve review uitgevoerd naar het inzetten van partnerstrategieën bij kinderen met aangeboren doofblindheid. De resultaten zijn vergeleken met de strategieën uit de interventie van het promotieonderzoek ‘Denken in Dialoog’. Op basis hiervan is een observatie instrument ontwikkeld, waarvan zowel de inter- als intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid is onderzocht met behulp van drie filmopnames. Resultaten: De literatuurstudie liet negen partnerstrategieën zien, waarvan zeven partnerstrategieën overeenkwamen met de strategieën uit de interventie. Eén strategie van de interventie werd niet in de literatuurstudie gevonden. De negen partnerstrategieën zijn geoperationaliseerd in waarneembaar gedrag en verwerkt in het observatie instrument. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid was voor bijna alle categorieën bijna perfect, waar de intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid voor zeven categorieën goed was. De observatie categorieën ‘Taal stimuleren’ en ‘Metacognitieve vaardigheden’ lieten echter een matige interbeoordelaarsbetrouwbaarheid zien. Conclusie: Er is een observatie instrument ontwikkeld waarmee zeven van de negen partnerstrategieën voldoende betrouwbaar in kaart lijken te kunnen worden gebracht. Om alle negen partnerstrategieën betrouwbaar in beeld te kunnen brengen is verbetering van het instrument wenselijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Damen, S. and Tosolini, K.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jul 2023 11:23
Last Modified: 17 Jul 2023 11:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2398

Actions (login required)

View Item View Item