Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van de Bouncing Image Training Task op de aandacht bias in vrouwen met obesitas die gegeten hebben

Palland, Doortje (2021) Het effect van de Bouncing Image Training Task op de aandacht bias in vrouwen met obesitas die gegeten hebben. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
EindVersie_MasterThese_DoortjePalland_S3123839.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Doel. Studies die onderzoeken wat de capaciteit is van taken om de aandacht te modificeren, de zogeheten ‘Aandacht Bias Modificatie’ taken, laten tegenstrijdige resultaten zien. Kritiek op deze taken, zoals de Visual Probe Task, is dat deze taken niet kunnen differentiëren tussen twee verschillende facetten van aandacht: de attentional engagement en de attentional disengagement (Posner, 1980; Posner & Peterson, 1990). Deze taken zouden ook te monotoon zijn volgens participanten en lijken een lage ‘face validity’ te hebben (Beard, 2012, 2014). Deze kritiek leidde tot het ontwikkelen van nieuwe ABM-taken, zoals de Bouncing Image Training Task (Notebeart, 2010). Deze taak bevat een game element en maakt gebruik van meer stimuli dan de Visual Probe Task. De huidige studie onderzocht de capaciteit van een drie weken lange BITT-training om de aandachtbias te verlagen in een steekproef van vrouwen met obesitas die verzadigd zijn. Methode. 25 participanten voerden dagelijks een BITT-sessie uit van 10 minuten gedurende drie weken. Op de voor- en nameting voerden zij een Odd One Out Task (Rinck et al., 2005; Heitmann et al., 2017, 2020) uit. Veranderingen in selectieve aandacht werden beoordeeld door de gemiddelde reactietijden op de attentional engagement en attentional disengagement te vergelijken tussen de voor- en nameting met een gepaarde t-toets. Resultaten. Er werd gevonden dat de attentional engagement score op de nameting toenam ten opzichte van de voormeting. De attentional disengagement veranderde niet. Conclusie: de BITT heeft succesvol de aandachtbias gemodificeerd en daarin specifiek de attentional engagement verhoogd. De BITT lijkt een veelbelovende kandidaat als ABM-taak echter zal er meer onderzoek moeten komen waarbij gebruikt gemaakt wordt van onder andere meer participanten om tot een vollediger oordeel te komen met betrekking tot de effectiviteit van de BITT in participanten met obesitas.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jonker, N.C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 24 Dec 2021 13:57
Last Modified: 24 Dec 2021 13:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/24

Actions (login required)

View Item View Item