Javascript must be enabled for the correct page display

21ste-eeuwse vaardigheden: redmiddel voor het beroepsonderwijs van de toekomst?

Buers, Vivian (2023) 21ste-eeuwse vaardigheden: redmiddel voor het beroepsonderwijs van de toekomst? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Master These Vivian Buers 21ste-eeuwse vaardigheden redmiddel voor het beroepsonderwijs van de toekomst16_06_word_eindversie.pdf

Download (729kB) | Preview

Abstract

Samenvatting 21ste-eeuwse vaardigheden zijn vaardigheden die een burger en student nodig heeft om goed te functioneren binnen de samenleving en de arbeidsmarkt van morgen. Deze vaardigheden zijn in het leven geroepen in een poging om een mismatch op te lossen. Een mismatch tussen de inrichting van het huidige onderwijs, de beroepspraktijk en de veranderingen die de toekomst met zich meebrengt. In deze masterscriptie wordt de implementatie van deze 21ste-eeuwse vaardigheden binnen mbo niveau vier onder de loep genomen, aangezien de SLO, politiek en diverse wetenschappers aan geven dat de implementatie binnen het beroepsonderwijs complex blijkt. Daarbij is er gekeken naar het curriculum en de wisselwerking tussen de onderwijskundige, docent en student binnen de opleiding. De focus lag hierbij op de vaardigheden creatief denken (CD), probleemoplossend denken en handelen (PDH) en digitale geletterdheid (DG). De analyse richtte zich op verschillende aspecten van het curriculum, namelijk het written curriculum, enacted curriculum en experienced curriculum. Beleidsdocumenten en curricula van de opleidingen werden daarbij gecombineerd met semi-gestructureerde interviews als data. Uit de resultaten bleek dat hoewel er wereldwijd aandacht is voor 21ste-eeuwse vaardigheden en het belang ervan erkend wordt, het lastig is om ze te definiëren en te implementeren. De manier van implementeren varieert sterk, ondanks pogingen om de vaardigheden te vangen in een richtlijn. Het is de vraag of deze variatie als een probleem moet worden gezien. In plaats van aandacht en energie te besteden aan het verfijnen van de definities en richtlijnen, zou het een meer constructieve benadering kunnen zijn om te kijken naar de vaardigheden vanuit de praktijk van beroepsopleidingen en de ecosystemen van onderwijsinstellingen. (Sleutelwoorden: 21ste-eeuwse vaardigheden, toekomstbestendigheid, vakmanschap, curriculum, beroepsonderwijs)

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der and Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jul 2023 11:56
Last Modified: 17 Jul 2023 11:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2402

Actions (login required)

View Item View Item