Gietema, Karlijn (2023) Het Effect van Kindermishandeling op NEET-status in Jongvolwassenheid. Bachelor thesis, Psychology.
Text
BachelorThesis KGietema.pdf Restricted to Repository staff only Download (208kB) |
Abstract
Er is steeds meer aandacht voor het effect van kindermishandeling op participatie in educatie en de arbeidsmarkt, maar vooralsnog is er weinig onderzoek beschikbaar. Deze studie onderzoekt de effecten van (h1) directe kindermishandeling en (h2) getuige zijn van ouderlijk partnergeweld (indirecte mishandeling) op deelname aan onderwijs en arbeidsparticipatie en (h3) of deze vormen van mishandeling deelname verschillend beïnvloeden. Deze studie maakt gebruik van synthetische data (N = 1233) gebaseerd op de longitudinale TRAILS-studie (TRacking Adolescents Individual Lives Survey). Kindermishandeling is gemeten aan de hand van de Traumatic Youth vragenlijst op 19-jarige leeftijd. NEET-status is gemeten op 22-jarige leeftijd en is geoperationaliseerd als niet werkend en niet in educatie. Twee logistische regressieanalyses zijn uitgevoerd om de associaties te achterhalen tussen direct slachtofferschap en NEET-status en indirect slachtofferschap en NEET-status, controlerend voor ouderlijke sociaaleconomische status. De resultaten laten zien dat NEET-status niet significant geassocieerd is met direct slachtofferschap (OR = 1.122, 95% BHI [.722; 1.745], p = .609) of met indirect slachtofferschap (OR = 1.308, 95% BHI [.595; 2.879], p = .504). Alle drie hypothesen worden verworpen en de rol van kindermishandeling op deelname aan onderwijs en arbeidsparticipatie blijft onduidelijk. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om problemen op de werkvloer en in de klas te onderzoeken en om te kijken naar het modererende effect van de leer- en kwalificatieplicht. Trefwoorden: directe kindermishandeling, indirecte kindermishandeling, ouderlijk partnergeweld, NEET-status
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Vries, T.R. de |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 17 Jul 2023 11:57 |
Last Modified: | 17 Jul 2023 11:57 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2403 |
Actions (login required)
View Item |