Javascript must be enabled for the correct page display

Gehoord en gezien worden: Onderzoek naar de inclusiviteit van het Nederlandse speciaal onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met gedragsproblemen.

Leur, Anna de (2023) Gehoord en gezien worden: Onderzoek naar de inclusiviteit van het Nederlandse speciaal onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met gedragsproblemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis_Orthopedagogiek_AnnaDeLeur_Gehoord_en_gezien_worden.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (482kB)

Abstract

Dit onderzoek probeert bij te dragen aan het gesprek over wat inclusiviteit betekent voor gemarginaliseerde groepen. Het onderzoeken van het perspectief van leerlingen, erkent namelijk hun recht om gehoord te worden, geeft hen een kans tot maatschappelijke participatie en bevordert de ontwikkeling van hun onderwijs. Leerlingen met ondersteuningsbehoeften worden wat dit betreft gemakkelijk over het hoofd gezien, daarom is het van uiterst belang om ook hen op deze wijze een stem te geven. In dit Nederlandse onderzoek zijn diepte-interviews gehouden met zes Dove of slechthorende leerlingen van de Kentalis Guyotschool voor VSO cluster-2 en zes leerlingen uit het speciaal onderwijs cluster-4 (gedragsproblemen), waarbij specifiek is ingegaan op elementen uit de Zelfdeterminatietheorie die een voorwaarde vormen voor participatie en daarom voor inclusiviteit. De resultaten lijken aan te tonen dat hoewel beide doelgroepen met discriminatie te maken krijgen, dit een grotere rol speelt in het leven van de Dove en slechthorende leerlingen, in zoverre dat het hun motivatie, welzijn, competentie, verbondenheid en autonomie bedreigt. Te weinig aanbod van kwalitatieve gebarentaal en een tekort aan Dove rolmodellen, werd aangekaart als de voornaamste oorzaak. Desondanks bleek dat de Kentalis Guyotschool voor VSO haar leerlingen een aanzienlijke hoeveelheid volledig toegankelijke, hoogwaardige Nederlandse gebarentaal biedt, wat kans geeft op gezonde groei van alle andere ontwikkelingsgebieden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jul 2023 12:18
Last Modified: 17 Jul 2023 12:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2406

Actions (login required)

View Item View Item