Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen sociale vaardigheden en populariteit bij leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs

Boonstra, Hannah (2023) De relatie tussen sociale vaardigheden en populariteit bij leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
s4966481_Boonstra_Masterthesis - juni 2023.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (786kB)

Abstract

Inleiding Adolescenten met goede sociale vaardigheden worden vaker door leeftijdgenoten als populair beschouwd. Populariteit kan voor adolescenten gunstig zijn voor hun cognitieve en sociale ontwikkeling. Zover de auteur dit kan beoordelen is er geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen populariteit en sociale vaardigheden bij adolescenten met extra ondersteuningsbehoeften. Deze studie richt zich daarom op in hoeverre populariteit van leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs voorspeld kan worden door de mate van sociale vaardigheden. Er is onderscheid gemaakt tussen positieve populariteit en negatieve populariteit. Vervolgens is bestudeerd of de relatie verschillend is voor reguliere leerlingen, cluster 3-leerlingen en cluster 4-leerlingen. Methode In het huidige onderzoek is gebruik gemaakt van een bestaande dataset waarvan gegevens beschikbaar zijn van 527 leerlingen van twee reguliere voortgezet onderwijsscholen, één school voor cluster 4-onderwijs en één school voor cluster 3-onderwijs. In het huidige onderzoek zijn de volgende sociale vaardigheden (variabelen) gemeten: ervaringen delen, aardig doen, opkomen voor jezelf en omgaan met ruzie. Deze variabelen zijn gemeten met behulp van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). Om negatieve populariteit en positieve populariteit te meten is gebruik gemaakt van onbeperkte peer nominaties. Om de onderzoeksvragen te bestuderen, is gebruik gemaakt van beschrijvende statistieken, correlatieanalyse en lineaire regressieanalyses. Resultaten Uit Model 1 is gebleken dat opkomen voor jezelf een significante voorspeller is voor positieve populariteit. Een significant interactie-effect wijst erop dat de invloed van omgaan met ruzie op de positieve populariteit, verschillend is voor reguliere leerlingen en leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Uit Model 2 is gebleken dat hoge scores op ervaringen delen en opkomen voor jezelf gerelateerd zijn aan lage scores op negatieve populariteit. Conclusie Uit huidige studie blijkt dat opkomen voor jezelf de mate van populariteit zou kunnen voorspellen voor leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs. In vervolgonderzoek kan populariteit worden gemeten aan de hand van meerdere items en waarin gebruik wordt gemaakt van een grotere, meer representatieve steekproef. Trefwoorden: voortgezet (speciaal) onderwijs, populariteit, sociale vaardigheden

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jul 2023 11:57
Last Modified: 17 Jul 2023 11:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2415

Actions (login required)

View Item View Item