Javascript must be enabled for the correct page display

Beschermende Factoren ter Voorkoming van Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag in Gezinshuizen

Visser, Tessa (2023) Beschermende Factoren ter Voorkoming van Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag in Gezinshuizen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie definitief.pdf

Download (352kB) | Preview

Abstract

Deze scriptie onderzoekt beschermende factoren om seksueel grensoverschrijdend gedrag in gezinshuizen te voorkomen. Het onderzoek wordt uitgevoerd op basis van een thematisch literatuuronderzoek. Er wordt literatuur gezocht naar beschermende factoren die gelden in pleeggezinnen en residentiële jeugdzorg. De relevantie van beschermende factoren voor gezinswoningen wordt bepaald op basis van bestaande literatuur. Gebleken is dat het belangrijk is dat kinderen in gezinshuizen een vertrouwde, stabiele en sterke relatie hebben met hun gezinshuisouders. Daarnaast moeten kinderen voor langere tijd in hetzelfde gezinshuis verblijven en moeten de gezinshuisouders een professionele achtergrond hebben. Ook het gevoerde beleid moet helder, consistent en gericht zijn op het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. De conclusie is dan ook dat er in gezinshuizen een goede band moet zijn tussen kinderen en hun gezinshuisouders, er weinig overdrachten moeten plaatsvinden en de gezinshuisouders en het beleid professioneel moeten werken. Op basis hiervan wordt aanbevolen om het beleid in gezinshuizen zodanig aan te passen dat de beschermende factoren worden meegenomen. Vervolgonderzoek is aan te bevelen om te kijken hoe het staat met het beleid in gezinshuizen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vincent, L. and Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2023 10:19
Last Modified: 18 Jul 2023 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2417

Actions (login required)

View Item View Item