Javascript must be enabled for the correct page display

Het maken van een vaccinatiekeuze

Koops, Linde (2023) Het maken van een vaccinatiekeuze. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie-Het maken van een vaccinatiekeuze-L.KOOPS-S5022169.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Om de bevolking te beschermen tegen ernstige infectieziekten, hebben alle mensen in Nederland recht op vaccinaties via het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Kinderen worden via dit vaccinatieprogramma op kosten van de overheid gevaccineerd tegen gevaarlijke infectieziekten. Ondanks het succes van vaccinaties, staat het belang van vaccineren onder druk, met het gevolg dat minder mensen zich laten vaccineren en het risico op infectieziekten toeneemt. Deze ontwikkelingen zijn vooral zichtbaar bij jongeren en dan met name bij jongeren met een mbo-opleidingsniveau, wat het merendeel van de jongeren in Nederland betreft. Deze dalende vaccinatiebereidheid is goed terug te zien in de vaccinatiegraad. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu streeft naar een nationale vaccinatiegraad van minimaal 90% voor alle vaccinaties in het RVP. Hoewel de meeste vaccinaties het gestelde doel behalen, is de vaccinatiegraad voor verschillende vaccinaties momenteel aanzienlijk lager vergeleken met een aantal jaar terug. In 2009 was de vaccinatiegraad van mazelen in Nederland nog 95,9%, momenteel ligt deze op 92,9%, wat betekent dat de vaccinatiegraad voor mazelen onder de streefnorm van 95% ligt. Als oorzaken van de dalende vaccinatiebereidheid worden de volgende factoren genoemd: mensen hebben minder vertrouwen gekregen in vaccinaties sinds de COVID-19-pandemie, mensen zien door het succes van het RVP de ernst niet meer in van de infectieziekten en door de toegenomen individualisering hechten mensen tegenwoordig meer waarde aan de individuele keuzevrijheid waardoor ze zelf bepalen of ze zich laten vaccineren. Uit onderzoek blijkt dat de vaccinatiebereidheid onder jongeren met 20% lager is dan onder oudere leeftijdsgroepen. Daarnaast bestaat er een verband tussen de vaccinatiebereidheid en het opleidingsniveau van jongeren. Deze is lager bij jongeren met een mbo-opleiding. Om mbo-jongeren te kunnen bereiken met informatie en voorlichting, is het van belang om goed aan te sluiten bij deze doelgroep. Daarvoor is het belangrijk om te weten welke factoren voor mbo-jongeren een rol spelen in het maken van een vaccinatiekeuze. Dit kwalitatieve onderzoek richt zich op welke factoren voor mbo-jongeren een rol spelen in het maken van een keuze om wel of niet te vaccineren en in hoeverre de ouders daarin een rol spelen. Voor de dataverzameling zijn semi-gestructureerde interviews afgenomen bij twaalf mbo-jongeren. De vragenlijst is gebaseerd op factoren die volgens de literatuur het gedrag van jongeren beïnvloeden en de factoren die meespelen in hun vaccinatiekeuze. Uit onderzoek blijkt dat factoren zoals de sociale omgeving, zelfbeschikking, autonomie, vertrouwen, angst voor bijwerkingen en informatievoorziening een cruciale rol spelen in de vaccinatiekeuze van mbo-jongeren. Binnen de sociale omgeving speelt met name de invloed van ouders een doorslaggevende rol in de vaccinatiekeuze. Daarnaast komt uit de gesprekken met de mbo-jongeren naar voren dat zij een sterke behoefte hebben aan duidelijke informatie, die relevant is voor hen als jongeren. Specifiek willen zij informatie die hen informeert over de voordelen en de mogelijke bijwerkingen van vaccinaties. Om mbo-jongeren te kunnen ondersteunen bij het maken van een vaccinatiekeuze, is het van belang dat de informatie en voorlichting aansluiten bij deze doelgroep. De uitkomsten van dit onderzoek bieden aanknopingspunten voor het ontwikkelen van communicatie en voorlichting op maat. Het doel hiervan is het bevorderen van een hogere vaccinatiebereidheid onder mbo-jongeren in de toekomst.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Schreuder, P.R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 07:16
Last Modified: 19 Jul 2023 07:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2420

Actions (login required)

View Item View Item