Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van een Wii Fit interventie op aandachtsvaardigheden bij kinderen met Attention-Deficit Hyperactivity Disorder

Beverdam, Jooske (2023) Het effect van een Wii Fit interventie op aandachtsvaardigheden bij kinderen met Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese_Klinische_Neuropsychologie_Jooske_Beverdam_S3375943.pdf

Download (941kB) | Preview

Abstract

Het is van belang dat er goede behandelingen bestaan voor kinderen met Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Vaak wordt gebruikgemaakt van een multimodale behandeling waarbij niet-farmaceutische behandelingen worden gecombineerd met medicijnen. Men wordt echter steeds sceptischer over het gebruik van medicijnen en er is steeds meer interesse in het vinden van niet-farmaceutische oplossingen. Het effect van een Wii Fit interventie met exergames op aandachtsvaardigheden van kinderen met ADHD is onderzocht in deze pilot studie. De kinderen (N = 17) zijn een interventie ondergaan waarin zij gedurende een periode van drie weken getraind zijn op aandachtsvaardigheden waarbij gebruik is gemaakt van Wii Fit Plus exergames. Onderzocht werd of aandachtsvaardigheden verbeterden na drie weken en of de mate van aandachtsproblematiek en/of het gemiddelde aantal uur schermtijd per week hier invloed op had. Aandachtsvaardigheden zijn gemeten (pre-post) middels de Test of Everyday Attention for Children (TEA-Ch) en de mate van aandachtsproblematiek is in kaart gebracht middels het Teacher’s Report Form (TRF). Deze studie toonde een heel beperkt effect van de interventie op aandachtsvaardigheden. Er is één significant effect gevonden van verbetering op selectieve aandacht. Er is geen significante relatie gevonden tussen het leereffect tijdens de interventie en de mate van aandachtsproblematiek of het gemiddelde aantal uur schermtijd per week van de kinderen. Door de lage steekproef en andere limitaties van de studie, konden geen conclusies getrokken worden over de werkzaamheid van de interventie. Vervolgonderzoek zal uitsluitsel moeten geven over de inzetbaarheid van deze interventie in de toekomst voor de behandeling van kinderen met ADHD.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jelsma, L.D.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 19 Jul 2023 07:19
Last Modified: 19 Jul 2023 07:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2421

Actions (login required)

View Item View Item