Javascript must be enabled for the correct page display

Tutoring binnen het Taal- en Leesprogramma Success for All: Een Onderzoek naar de Implementatie van het Success for All Tutoraanbod in Nederland.

Leeuwen, Inez J.M. van (2022) Tutoring binnen het Taal- en Leesprogramma Success for All: Een Onderzoek naar de Implementatie van het Success for All Tutoraanbod in Nederland. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
s4137671_IJMvanLeeuwen_bachelorwerkstukSfA.pdf

Download (461kB) | Preview

Abstract

Veel leerlingen in het Nederlandse basisonderwijs hebben een taal- en leesachterstand, die van invloed kan zijn op de successen in het dagelijks leven. Eerder onderzoek laat zien dat tutoring binnen het Success for All programma een effectieve interventie is om de leesvaardigheid te vergroten. Door een gebrek aan tijd en personeel kan tutoring niet altijd worden uitgevoerd zoals bedoeld, wat kan resulteren in minder positieve effecten. Het doel van dit onderzoek is om de implementatie van tutoring in de groep 3 (Reading Roots) en hoger (Reading Wings) te onderzoeken. Een vragenlijst werd gebruikt om kwalitatieve en kwantitatieve data te verzamelen van 28 leerkrachten, over de implementatie van tutoring en de ervaring van de leerkrachten met het tutoringprogramma. De frequentie van de antwoorden werd geanalyseerd met behulp van IBM SPSS statistics 25. Zoals verwacht werd tutoring in zowel Reading Roots als Reading Wings niet volledig geïmplementeerd zoals bedoeld, gebaseerd op de SfA-handleiding. Bovendien werd in de meerderheid van de Wings klassen helemaal geen tutoring aangeboden. Veel leerkrachten geven aan dat een goede implementatie niet haalbaar is en dat de gewenste resultaten van tutoring niet altijd bereikt worden. Om het tutorprogramma te verbeteren en tegelijkertijd meer studenten te ondersteunen, wordt voorgesteld om een digitaal programma te ontwikkelen dat gebruikt kan worden door onderwijsassistenten. Op deze manier kan het tutorprogramma op meer scholen worden geïmplementeerd, wat zal bijdragen aan het verhogen van het leesniveau.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mullender-Wijnsma, M.J. and Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 07:19
Last Modified: 19 Jul 2023 07:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2422

Actions (login required)

View Item View Item