Javascript must be enabled for the correct page display

Oei, ik zie geen groei! Verschillen in leerkrachtverwachtingen over problematische groei bij sterke versus zwakke leerlingen.

Aalsum, Judith van (2023) Oei, ik zie geen groei! Verschillen in leerkrachtverwachtingen over problematische groei bij sterke versus zwakke leerlingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Judith van Aalsum.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Aandacht voor individuele groei lijkt een steeds belangrijkere rol te krijgen. Cito speelt hierop in door in hun nieuwe leerlingvolgsysteem meer aandacht te hebben voor individuele groei. Echter, er is nog weinig bekend over wanneer leerkrachten groei als stagnerend ervaren en of leerkrachten verschillende conclusies trekken op basis van dezelfde groeidata. Uit eerdere onderzoeken naar leerkrachtverwachtingen is het aannemelijk dat leerkrachtverwachtingen over groei verschillend zijn voor sterke en zwakke leerlingen. In deze masterthesis is onderzocht op welke manier de verwachtingen van leerkrachten over problematische groei verschillen bij sterke en zwakke leerlingen. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is een kwalitatief, cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd, waarbij acht leerkrachten en intern begeleiders van basisscholen zijn geïnterviewd over eigen ervaringen. Daarnaast werden hun percepties op vier casussen bevraagd. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden werd een thematische analyse uitgevoerd. Uit de interviews kwam naar voren dat leerkrachten problematische groei bepalen op basis van gestelde normen en het aantal toetsmomenten. Leerkrachten ervaren een toetsscore eerder als problematisch als de score gedurende meerdere toetsmomenten daalt. Verschillende factoren spelen hierbij een rol, bijvoorbeeld bij sterke leerlingen wordt eerder verwacht dat problematische groei tijdelijk is. De verklaring voor problematische groei was bij sterke leerlingen vooral het lesaanbod, terwijl dit bij zwakke leerlingen veelal het gedrag van de leerling was. Voor vervolgonderzoek wordt aangeraden om meer variatie aan te brengen aan de casussen, bijvoorbeeld door een sterke leerling met negatieve leerlingkenmerken toe te voegen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 07:22
Last Modified: 19 Jul 2023 07:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2425

Actions (login required)

View Item View Item