Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van gamificatie van redactiesommen in het speciaal (basis)onderwijs op de motivatie en resultaten van de leerlingen

Jovanovic, Nina (2023) Het effect van gamificatie van redactiesommen in het speciaal (basis)onderwijs op de motivatie en resultaten van de leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie N Jovanovic.pdf

Download (638kB) | Preview

Abstract

Nederlandse leerlingen in het speciaal onderwijs scoren veel lager op leestoetsen en rekentoetsen dan Nederlandse leerlingen in het regulier basisonderwijs. Slecht zijn in wiskunde kan een voorspeller zijn van een lage motivatie bij studenten. Zoals de zelfbeschikkingstheorie stelt, zijn intrinsieke en extrinsieke motivatie belangrijke factoren om het goed te doen op school. Dit onderzoek richt zich op de mogelijke manier waarop gamificatie de motivatie en leerresultaten van leerlingen kan beïnvloeden bij een toets met redactiesommen. Gamificatie is een manier om spelelementen toe te voegen aan een andere, in dit geval leeractiviteit. Gamificatie kan een positieve invloed hebben op de motivatie van studenten. Deze studie vindt plaats in het speciaal onderwijs. Er werden gegevens verzameld van 85 leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen in de leeftijd van 7 tot 13 jaar. Ze moesten twee tests afleggen om hun rekenvaardigheid te bepalen, een voor de interventie en een erna. Ook moesten ze een korte vragenlijst invullen om te bepalen hoe gemotiveerd ze waren, een keer voor de interventie en een keer erna. De interventie was een gegamificeerde versie van het oefenen van redactiesommen. De deelnemers werden verdeeld in een controlegroep en een experimentele groep. De experimentele groep oefende met een puntensysteem. Er werd geen significant verschil gevonden tussen de verschilscores van de controlegroep en de experimentele groep wat betreft motivatie en leerresultaten. Beperkingen van het onderzoek, aanbevelingen voor verder onderzoek en implicaties voor docenten worden besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Other [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 08:24
Last Modified: 19 Jul 2023 08:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2428

Actions (login required)

View Item View Item