Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Psychopathologie van de Moeder op de Behandelingseffectiviteit van Cognitieve Gedragstherapie voor Basisschoolleerlingen met een Angststoornis

Eijkelkamp, Dian C.M. (2023) De Rol van Psychopathologie van de Moeder op de Behandelingseffectiviteit van Cognitieve Gedragstherapie voor Basisschoolleerlingen met een Angststoornis. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorthesisHerkansingDianEijkelkamp_S4460278.pdf

Download (405kB) | Preview

Abstract

Angst is een veel voorkomende emotie bij kinderen. Het kan academische en sociale vaardigheden aantasten en verergeren tot het punt dat het zich ontwikkelt tot een angststoornis. Cognitieve gedragstherapie (CGT) kan worden gebruikt om de symptomen van deze aandoening te overwinnen. Hoewel deze vorm van therapie door meerdere wetenschappers wordt ondersteund, is er ook een groep bij wie de effecten minder duidelijk zijn. Moederlijke psychopathologie kan deze effectiviteitskloof beïnvloeden. De mogelijke invloed zal in deze studie worden geanalyseerd. De steekproef bestond uit 88 kinderen bij wie een voormeting en een nameting van angstsymptomen werden uitgevoerd met behulp van de SCARED-C-vragenlijst. Daarnaast werd het niveau van angst en depressie van de moeder gemeten door de BDI en BAI. De resultaten toonden aan dat er een afname was van angst, hoewel psychopathologie van de moeder hier geen significant effect op had. Voor vervolgonderzoek kan het raadzaam zijn om moeders met hogere niveaus van depressie en angst op te nemen, aangezien psychopathologie bij de moeder minimaal was in de huidige steekproef.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 08:36
Last Modified: 19 Jul 2023 08:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2430

Actions (login required)

View Item View Item