Javascript must be enabled for the correct page display

Jong geleerd is oud gedaan? Een onderzoek naar het voedings- en bewegingsbeleid van kinderopvangorganisaties in Noord-Nederland.

Leeuwerik, Heike (2023) Jong geleerd is oud gedaan? Een onderzoek naar het voedings- en bewegingsbeleid van kinderopvangorganisaties in Noord-Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis - definitief - tweede kans.pdf

Download (354kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Kinderen in Nederland krijgen op steeds jongere leeftijd te maken met overgewicht. Omdat veel jonge Nederlandse kinderen (0-4 jaar) een groot deel van hun tijd op de kinderopvang besteden, is de rol van kinderopvangorganisaties op gezondheidsbevordering van jonge kinderen onderzocht. Methode: Om de rol van kinderopvangorganisaties op het gebied van voeding en beweging te onderzoeken, is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “Hoe sluit het pedagogisch beleid van verschillende kinderopvangorganisaties aan, op wat in de literatuur bekend is over gezondheidsbevordering van jonge kinderen?”. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse zijn beleidsdocumenten gericht op voeding en beweging van vijf kinderopvangorganisaties uit Noord-Nederland geanalyseerd. Uit de wetenschappelijke literatuur zijn bevorderende elementen afgeleid voor gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging voor jonge kinderen op de kinderopvang. Deze bevorderende elementen vormen codes, waarmee de beleidsdocumenten in het computerprogramma ATLAS-ti zijn geanalyseerd. Resultaten: Uit de resultaten is naar voren gekomen dat de kinderopvangorganisaties gezonde voeding aanbieden op de kinderopvang. Op het gebied van bewegen zijn meerdere bevorderende elementen gevonden, maar beschikt niet iedere organisatie over een apart bewegingsbeleid. Ook wordt er in zekere mate aandacht besteed aan de voorbeeldrol die pedagogisch medewerkers kunnen vervullen omtrent voeding en beweging. Conclusie: Eén van de aanbevelingen van dit onderzoek is om de pedagogisch medewerker goed toe te rusten om de voorbeeldrol op zich te kunnen nemen, door onder andere begeleiding en educatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Schreuder, P.R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 08:39
Last Modified: 19 Jul 2023 08:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2433

Actions (login required)

View Item View Item