Javascript must be enabled for the correct page display

Timing als onderliggend mechanisme van fijn-motorische vaardigheden en woordleesvaardigheid bij leerlingen in groep 4 en 6 van het reguliere basisonderwijs.

Groot, Kunnigjen Vera Elisabeth de (2023) Timing als onderliggend mechanisme van fijn-motorische vaardigheden en woordleesvaardigheid bij leerlingen in groep 4 en 6 van het reguliere basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_KristeldeGroot_S4086163.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Er lijkt een relatie te bestaan tussen fijn-motorische vaardigheden en (technische) woordleesvaardigheid bij kinderen. Deze relatie is vooral onderzocht bij kinderen met een atypische ontwikkeling zoals Developmental Coordination Disorder (DCD) of dyslexie. Ook in de populatie van kinderen zonder ontwikkelingsstoornis lijkt de relatie tussen fijn-motorische vaardigheden en (technische) woordleesvaardigheid te bestaan. Welk mechanisme er echter ten grondslag ligt aan deze relatie, wordt nog onvoldoende begrepen. Timing is één van de mechanismes die een mogelijke rol zou kunnen spelen in deze relatie. Huidig onderzoek had daarom als doel om de relatie tussen fijn-motorische vaardigheden en (technische) woordleesvaardigheid en de rol van timing hierin te onderzoeken. Data zijn verzameld bij 109 kinderen uit groep 4 (39%) en 6 van het reguliere basisonderwijs in Nederland. Er zijn instrumenten afgenomen met betrekking tot de fijn-motorische vaardigheden (Movement Assessment Battery for Children-2), leesvaardigheden (Een Minuut Test-Klepel, Continu Benoemen & Woorden lezen, Fonemische Analyse Test-R) en timing (Vingertiktaak). De resultaten van de hiërarchische meervoudige regressieanalyse lieten zien dat er geen verband bestaat tussen fijn-motorische vaardigheden en (technische) woordleesvaardigheid. Ook is er geen steun geleverd voor de hypothese dat timing een rol speelt in dit verband. De resultaten moeten echter met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd en er is aanvullend onderzoek nodig om de bevindingen te kunnen begrijpen en bevestigen. Vervolgonderzoek zal aan moeten tonen wat de psychometrische kwaliteit is van de gebruikte vingertiktaak en de gecreëerde maat voor timing. Verder wordt aanbevolen om meer onderzoek te doen naar de invloed van leeftijd op het verband tussen fijn-motorische vaardigheden en (technische) woordleesvaardigheid. Trefwoorden: timing, (technische) woordleesvaardigheid, fijn-motorische vaardigheden, vingertiktaak

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 08:41
Last Modified: 19 Jul 2023 08:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2434

Actions (login required)

View Item View Item