Javascript must be enabled for the correct page display

Wat is de relatie tussen commitment en de psychologische basisbehoeften tijdens positieve/negatieve kantelpunten in een stageperiode?

Nijboer, Leonie (2023) Wat is de relatie tussen commitment en de psychologische basisbehoeften tijdens positieve/negatieve kantelpunten in een stageperiode? Master thesis, Psychology.

[img] Text
RLNijboer-Masterthese.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (340kB)

Abstract

Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de stageperiode voor studenten een belangrijk aspect is voor de identiteitsontwikkeling. Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat ervaringen tijdens de stageperiode waarbij de basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid vervuld waren, gerelateerd waren aan een hogere commitment-sterkte tijdens de stage. Het tegengestelde geldt voor frustratie van de basisbehoeften. In het huidige onderzoek ligt de focus op de relatie tussen de vervulling van de basisbehoeften en de commitment-sterkte tijdens kantelpunten (belangrijke ervaringen met een blijvende verandering in de commitment-sterkte). Worden kantelpunten gekenmerkt door afwijkende scores op de basisbehoeften? Er is onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve kantelpunten. De deelnemers waren 16 psychologie masterstudenten (Mleeftijd = 24,8, 93,8% vrouw) die een 5 maandenlange een klinische stage volgden. Wekelijks werden dagboekjes en korte vragenlijsten ingevuld door de stagiaires. De verzamelde informatie werd met t-testen geanalyseerd. Positieve kantelpunten bleken gekenmerkt te worden door vervulling van de basisbehoeften autonomie en verbondenheid. Negatieve kantelpunten bleken gekenmerkt te worden door de frustratie van basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid. De uitkomsten van het huidige onderzoek kunnen nuttig zijn in de praktijk om meer bewustzijn te creëren over de identiteitsontwikkeling. Daarnaast zou dit ervoor kunnen zorgen dat stagnatie in de ontwikkeling vroegtijdig ontdekt kan worden en eventueel positief beïnvloed kan worden wanneer dit nodig is.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visser, M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 19 Jul 2023 08:55
Last Modified: 19 Jul 2023 08:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2443

Actions (login required)

View Item View Item