Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van de beweeginterventie ‘Start (V)aardig’ op de ontwikkeling van de motorische vaardigheden en de plezierbeleving bij kleuters (4-7 jaar)

Zwart, Merel (2023) Het effect van de beweeginterventie ‘Start (V)aardig’ op de ontwikkeling van de motorische vaardigheden en de plezierbeleving bij kleuters (4-7 jaar). Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese Merel Zwart S5004543.pdf

Download (782kB) | Preview

Abstract

In 2021 scoorde 24 procent van de Nederlandse basisschoolleerlingen onvoldoende op hun motorische vaardigheden. Oorzaken van dit probleem zijn te weinig beweging en onvoldoende plezier in bewegen. Er blijken geen effectieve Nederlandse interventies te zijn gericht op de verbetering van motorische vaardigheden en plezierbeleving bij kleuters. Het doel van dit onderzoek was om het effect van de pilot beweeginterventie ‘Start (V)aardig’ op de motorische vaardigheden en de plezierbeleving van 55 kleuters te onderzoeken. Er is een kwantitatieve effectstudie uitgevoerd om de kleuters van de drie verschillende groepen, school, sportvereniging en controle, met elkaar te vergelijken. De kleuters werden beoordeeld op motorische vaardigheid met de Motorisch Quotiënt scan en de Test of Gross Motor Development- third edition. De plezierbeleving werd beoordeeld met de Visual Analogue Scale. Uit herhaalde ANOVA blijkt dat de kleuters uit de experimentele groepen gemiddeld meer vooruit zijn gegaan in motorische vaardigheden, waarbij een significant verschil is gevonden tussen kleuters van de sportvereniging en de controlegroep op de Test of Gross Motor Development- third edition. Daarnaast zijn de balvaardigheden van de kleuters van beide interventiegroepen significant vooruitgegaan. Uit de Fisher-Freeman-Halton exact toets blijkt geen significant verschil in de plezierbeleving van de kleuters. De beweeginterventie ‘Start (V)aardig’ leidt in enige mate tot verbetering van de motorische vaardigheden van kleuters. Er zijn geen effecten zichtbaar op het beweegplezier van kleuters en het is onduidelijk of verandering in motorische vaardigheden leidt tot verandering in beweegplezier. Om de effectiviteit van ‘Start (V)aardig nader te onderzoeken is meer en longitudinaal onderzoek nodig.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mombarg, R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 09:14
Last Modified: 19 Jul 2023 09:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2455

Actions (login required)

View Item View Item