Wijma, Lizet (2023) Ik denk dat ik het kan, dus ik doe het. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Eindversie thesis Lizet .pdf Download (493kB) | Preview |
Abstract
Bestaande, vooral internationale onderzoeken laten zien dat de mate van self-efficacy een belangrijk onderdeel is in het tegemoetkomen aan kinderen met extra ondersteuningsbehoefte. Menig onderzoek toont het belang van een positief klasklimaat op het slagen van inclusief onderwijs. De relatie tussen de mate van ervaren self-efficacy en het ervaren klasklimaat is in Nederland binnen een gemengde groep nog weinig onderzocht. Door middel van een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek bekijkt dit onderzoek de relatie tussen self-efficacy van 35 leerkrachten en het ervaren klasklimaat van 83 leerlingen binnen een gemengde groep. Tegelijkertijd is de gemiddelde door de leerkracht ingeschatte ondersteuningsbehoefte in de klas meegenomen als modererende factor. Bij leerkrachten is de mate van self-efficacyen de ondersteuningsbehoefte van de klas in kaart gebracht door het afnemen van een vragenlijst. Door het mondeling afnemen van een vragenlijst is bij 179 leerlingen het ervaren klasklimaat in kaart gebracht. De data is geanalyseerd door gebruik te maken van SPSS waarbij eerst beschrijvend onderzoek is gedaan, gevolgd door een multiple regressie analyse. Dit onderzoek geeft aan dat leerkrachten binnen een gemengd groep een gemiddeld hoge mate van self-efficacy laten zien. Tevens geven leerlingen aan dat zij gemiddeld matig positief zijn wat betreft het ervaren klasklimaat. Hoewel er met dit onderzoek geen significante relatie gevonden is tussen self-efficacy en algehele klasklimaat, is deze relatie wel gevonden tussen self-efficacy en de subschaal van klasklimaat, de coöperatie. Leerlingen zijn geneigd elkaar meer te helpen en samen te helpen bij een hogere mate van self-efficacy van de leerkracht. Daarnaast bleek ondersteuningsbehoefte geen significante modererende factor te zijn voor self-efficacy op het ervaren klasklimaat. De achtergrondkenmerken jaren leservaring en werkzaam in een gemengde groep bleken tevens geen significant effect te hebben op de mate van self-efficacy. In de discussie worden aanbevelingen gegeven voor vervolgonderzoek. Voor verder onderzoek kan het van belang zijn om het ervaren klasklimaat op te splitsten naar leerlingen met internaliserende en externaliserende problematiekent. Ook is van belang dat er gekeken wordt naar wat er nodig is om de self-efficacy van een leerkracht te verhogen binnen een gemengde groep.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Boer, A.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jul 2023 09:24 |
Last Modified: | 19 Jul 2023 09:29 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2459 |
Actions (login required)
View Item |