Javascript must be enabled for the correct page display

'De sleutel naar mijn toekomst'

Dijk, Jente van (2023) 'De sleutel naar mijn toekomst'. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_JentevanDijk_S5376971.pdf

Download (500kB) | Preview

Abstract

Alleenstaande gevluchte jongeren uit Eritrea vormen om meerdere redenen een kwetsbare groep. Naast de traumatische ervaringen die zij meegemaakt hebben, is de transitie naar volwassenheid een grote uitdaging. Het lukt hun vaak niet om zelfredzaam en zelfstandig te leven, wat zorgt voor problemen bij participatie en integratie in Nederland. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar de ervaringen van Eritrese alleenstaande gevluchte jongeren tijdens de transitie naar volwassenheid. Dit onderzoek heeft als doel om kennis over hoe alleenstaande gevluchte jongeren uit Eritrea de transitie naar volwassenheid ervaren, te vergroten. Het onderzoek heeft een kwalitatief onderzoeksdesign. De ervaringen zijn in kaart gebracht middels semigestructureerde interviews over zelfredzaamheid en begeleiding tijdens de transitie naar volwassenheid. De onderzoeksgroep bestaat uit zeventien Eritrese alleenstaande gevluchte jongeren met een gemiddelde leeftijd van 17,7 jaar. De meerderheid van de jongeren benoemt positieve ervaringen binnen de zelfredzaamheidsdomeinen werk & opleiding, tijdsbesteding, huiselijke relaties, lichamelijke gezondheid, middelengebruik, basale Activiteiten van het Dagelijks leven (ADL) en justitie. De ervaringen binnen de zelfredzaamheidsdomeinen financiën, huisvesting, geestelijke gezondheid, instrumentele ADL, sociaal netwerk en maatschappelijke participatie zijn minder positief. Het hebben van vrienden die in dezelfde situatie zitten en beheersing van de Nederlandse taal, hebben invloed op hoe de transitie naar volwassenheid ervaren wordt. De meerderheid is tevreden over de huidige begeleiding, maar over de begeleiding tijdens de transitie naar volwassenheid zijn ze minder positief. Aanbevolen wordt om tijdens de begeleiding meer samen te werken met jongeren. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de samenhang tussen de zelfredzaamheidsdomeinen in de gehele populatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smit, M. and Hacquebord, L.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 13:37
Last Modified: 19 Jul 2023 13:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2465

Actions (login required)

View Item View Item