Javascript must be enabled for the correct page display

De toepassing van het Neurosequentiële Model van Therapie bij jonge kinderen

Wolthuizen, Ismay (2023) De toepassing van het Neurosequentiële Model van Therapie bij jonge kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie definitief Ismay Wolthuizen .pdf

Download (417kB) | Preview

Abstract

Traumatische gebeurtenissen in het leven van een kind hebben invloed op de hersenen en kunnen leiden tot ernstige problemen bij het kind. Uit onderzoek blijkt dat deze kinderen vaak geen adequate hulp ontvangen. Het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT), dat kennis vanuit de neurowetenschap gebruikt, kan helpen om adequate hulp te bieden aan deze kinderen. Met het NMT wordt de breinontwikkeling van het kind inzichtelijk en worden er aanbevelingen gedaan voor interventies, die passen bij de huidige breinontwikkeling van het kind. Binnen het Behandel- en Expertisecentrum (BEC) Jonge kind van Jeugdhulp Friesland worden kinderen (tot zeven jaar) met uiteenlopende problematiek behandeld. Het is niet bekend of het NMT aansluit bij de doelgroep van het BEC. Het doel van dit onderzoek is te kijken in hoeverre het NMT aansluit op de doelgroep van het BEC. In dit onderzoek wordt dit aan de hand van semigestructureerde interviews met zes hulpverleners, die werken binnen het BEC, onderzocht. Volgens de hulpverleners geeft het NMT extra informatie over de breinontwikkeling van een kind, wat helpt om in interventies aan te sluiten bij de huidige breinontwikkeling van een kind. Hiermee is ook een goede verantwoording van keuzes in de behandeling mogelijk volgens de hulpverleners. Bovendien helpt het te focussen op stressvermindering en regulatie en het opbouwen van beschermende relaties. De hulpverleners vinden het NMT een goede toevoeging en gaven aan het NMT in te willen zetten bij kinderen met trauma- en hechtingsproblematiek. Echter, zij zouden het NMT minder snel inzetten bij een ontwikkelingsachterstand, een ontwikkelingsstoornis of een andere enkelvoudige vraag.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 13:41
Last Modified: 19 Jul 2023 13:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2468

Actions (login required)

View Item View Item