Javascript must be enabled for the correct page display

Een thematische analyse naar de autonomie-beleving van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs

Houkes, Renée (2023) Een thematische analyse naar de autonomie-beleving van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Orthopedagogiek_RenéeHoukes_S3209091.pdf

Download (808kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de behoefte aan autonomie als essentiële psychologische basisbehoefte voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Dit als reactie op de roep om inclusiever onderwijs voor leerlingen met beperkingen volgens (inter)nationale verklaringen en ondanks de invoering van de Wet Passend Onderwijs. Het heeft als doel de autonomie-beleving van VSO-leerlingen te onderzoeken, inclusief hun ervaringen, ideeën voor verbetering en perceptie van autonomie-ondersteuning door docenten. Het onderzoek is kwalitatief van aard: er zijn twaalf semi-gestructureerde interviews afgenomen bij leerlingen van VSO-scholen binnen RENN4. De categorieën betroffen: algemene ervaringen van leerlingen over autonomie-beleving, ideeën van leerlingen ter bevordering van autonomie-beleving en autonomie-ondersteunende docentgedragingen. De interviews zijn opgenomen, getranscribeerd en geanalyseerd met behulp van Atlas.ti-software. Naar voren komt dat leerlingen autonomie grotendeels als positief ervaren, vooral wegens flexibiliteit en vrijheid, maar sommigen ervaren de vereiste keuzes en de daaruit voortvloeiende chaos als negatief. Enkele leerlingen hebben geen specifieke mening. Verbeterpunten omvatten meer bewegingsvrijheid, flexibelere pauzes, praktijklessen en creativiteit. Bijna alle leerlingen staan positief tegenover de ontvangen autonomie-ondersteuning van de docent. Concluderend beleven leerlingen op het VSO autonomie overwegend op twee manieren: een groep streeft autonomie na en waardeert keuzevrijheid, terwijl een andere groep autonomie als negatief ervaart en niet nastreeft. De eerste groep verlangt naar meer autonomie, terwijl de tweede groep behoefte heeft aan meer structuur. Ondanks de overwegende positieve waardering voor de docentenondersteuning, blijkt uit verbeterpunten dat de behoefte aan autonomie van deze VSO-leerlingen nog niet volledig wordt vervuld.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 14:24
Last Modified: 19 Jul 2023 14:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2473

Actions (login required)

View Item View Item