Javascript must be enabled for the correct page display

PASSend onderwijs

Wijma, Julia (2023) PASSend onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis PASSend onderwijs - J. Wijma - s5003946.pdf

Download (389kB) | Preview

Abstract

Met de invoering van de Wet Passend Onderwijs zijn scholen verplicht om te zorgen voor een passende plek voor iedere leerling. Zo ook aan leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Echter is het bieden van een passende plek aan leerlingen met een complexe hulpvraag niet altijd gemakkelijk. Bij het lesgeven aan leerlingen met ASS ervaren veel professionals handelingsverlegenheid. Leerlingen met ASS ondervinden vaak moeilijkheden op het gebied van betrokkenheid bij de leertaak. De mate van betrokkenheid hangt sterk samen met de schoolresultaten. Ook is uit eerder onderzoek gebleken dat de betrokkenheid samenhangt met de vorm van interactie met de professional. In deze studie is onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van leerlingen met ASS bij verschillende vormen van interactie: individuele interactie, groepsinteractie en klassikale interactie. Dit is gedaan aan de hand van observaties tijdens een taal- of rekenles. Tijdens de observaties zijn de mate van betrokkenheid en de vorm van interactie gescoord. Daarnaast is een professionaliseringstraject aangeboden voor de professionals om handvaten te bieden in het lesgeven aan leerlingen met ASS. Er is gekeken of een verschil is te zien in de betrokkenheid gedurende de looptijd van het professionaliseringtraject. De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op drie professionals en drie leerlingen. Er zijn drie metingen uitgevoerd, waartussen professionaliseringsbijeenkomsten hebben plaatsgevonden. Uit de resultaten is gebleken dat de betrokkenheid significant hoger is bij individuele interactie ten opzichte van de andere vormen van interactie. Verder is er een significante verhoging waargenomen in de betrokkenheid gedurende de looptijd van het professionaliseringstraject. Met voorzichtigheid kan worden gesteld dat het professionaliseringstraject een positief effect heeft gehad op de betrokkenheid van de leerlingen. Rekening moet worden gehouden met de kleine onderzoeksgroep. Aanbevelingen voor de praktijk zijn het individueel benaderen van leerlingen met ASS en het aanbieden van professionaliseringstrajecten aan professionals. Kernwoorden: Autisme Spectrum Stoornis (ASS), betrokkenheid, interactie, professionaliseringstraject, observatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 14:42
Last Modified: 19 Jul 2023 14:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2477

Actions (login required)

View Item View Item