Javascript must be enabled for the correct page display

Luisteren is Niet Zozeer Horen en Ontvangen, Maar Begrijpen en Verbinden: De Concurrente Validiteit van de Situatiemodeltaak Voor Begrijpend Luisteren in het Basisonderwijs

Hesselink, Rowel (2023) Luisteren is Niet Zozeer Horen en Ontvangen, Maar Begrijpen en Verbinden: De Concurrente Validiteit van de Situatiemodeltaak Voor Begrijpend Luisteren in het Basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis R.G.H Hesselink S5403758.pdf

Download (552kB) | Preview

Abstract

In de huidige samenleving neemt het belang van begrijpend luisteren toe. Meer dan vroeger moet informatie auditief verwerkt worden sinds televisie, radio en andere communicatietechnologieën hun opmars maakten (Elkhafaifi, 2005). Door deze ontwikkelingen gericht op auditieve verwerking van informatie, is het voor kinderen essentieel om de vaardigheid tot begrijpend luisteren goed te ontwikkelen. Begrijpend luisteren en begrijpend lezen zijn sterk verwant (Cain et al., 2000; Diakidoy et al., 2005; Protopapas et al., 2012; Tilstra et al., 2009). Voor begrijpend lezen is bekend uit onderzoek dat kinderen die in staat zijn een situatiemodel te maken van de tekst, betere leesresultaten behalen (Kruley et al., 1994; Graesser et al., 1997; Perfetti, 1989). Echter is er nog weinig onderzoek gedaan of dit voor begrijpend luisteren ook geldt, terwijl dit wel aannemelijk is gezien de vele overeenkomsten in het proces van begrijpend lezen en begrijpend luisteren. Het huidige onderzoek richt zich op de concurrente validiteit van de situatiemodeltaak, door deze te vergelijken met twee begrijpend luistertoetsen. De participanten van dit onderzoek waren 84 leerlingen tussen de 9 en 11 jaar oud van vier Nederlandse basisscholen. In twee klassikale sessies en één individuele sessie hebben de leerlingen verkorte versies van de CELF en de Drempeltoets gemaakt. De leerlingen maakten een situatiemodeltaak op laptops en deze werden vergeleken met modellen van acht geschoolde volwassenen. Middels Spearman’s Rho werd een zwakke correlatie gevonden tussen de situatiemodeltaak en beide begrijpend luistertoetsen. Vervolgonderzoek zou zich moeten richten op het gebruik van betrouwbare begrijpend luistertoetsen om zo de concurrente validiteit van de situatiemodeltaak beter te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kamphorst, E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 14:44
Last Modified: 19 Jul 2023 14:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2478

Actions (login required)

View Item View Item