Javascript must be enabled for the correct page display

Subjectificatie in de praktijk. Een interpretatief onderzoek naar de praktische vertaalslag van Gert Biestas onderwijsfilosofische begrip ‘subjectificatie’ in het Noord-Nederlandse voortgezet onderwijs

Friso, S. (2023) Subjectificatie in de praktijk. Een interpretatief onderzoek naar de praktische vertaalslag van Gert Biestas onderwijsfilosofische begrip ‘subjectificatie’ in het Noord-Nederlandse voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie scriptie Sybolt Friso.pdf

Download (848kB) | Preview

Abstract

Onderwijspedagoog en onderwijsfilosoof Gert Biesta beargumenteert dat onderwijs in dienst behoort te staan van drie doeldomeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. Hoewel Biestas ‘drieslag’ wijdverbreid wordt overgenomen in doelstellingen en beleid in het Nederlandse onderwijslandschap, bemoeilijkt de theoretische complexiteit van Biestas ideeën deze praktische implementatie aanzienlijk. Dit geldt voornamelijk voor subjectificatie, dat, op basis van de complexe filosofische systemen van Arendt en Levinas, voorschrijft dat onderwijs bij leerlingen het verlangen aanwakkert om te bestaan als subject van hun eigen leven. Dit onderzoek analyseert hoe elf vo-scholen in Noord-Nederland dit doeldomein interpreteren en vertalen naar praktische doelstellingen, en beargumenteert of deze praktijkgerichte vertaalslag overeenstemt met Biestas theorie. Hiertoe levert het eerst een conceptuele analyse van ‘subjectificatie’ als onderwijsfilosofisch begrip, interpreteert het middels een documentanalyse hoe de betreffende scholen dit begrip interpreteren en praktisch vertalen, en evalueert het deze vertaalslag middels een kritische vergelijking met Biestas theorie. Geconcludeerd wordt dat Biestas theorie in veel gevallen versimpeld gerepresenteerd wordt, kernbegrippen hun theoretische nuances verliezen, en interpretaties soms haaks staan op Biestas bedoelingen. Vervolgonderzoek kan de oorzaken hiervan in kaart brengen, alsook de koppeling tussen de theorie en praktijk van Biestas pedagogiek verder bestuderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Ploeg, P.A. van der and Exalto, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2023 07:13
Last Modified: 20 Jul 2023 07:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2482

Actions (login required)

View Item View Item