Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwalitatief onderzoek naar de geboden rekenondersteuning door leerkrachten in de middenbouw en bovenbouw van het regulier basisonderwijs

Dotinga, Nynke (2023) Een kwalitatief onderzoek naar de geboden rekenondersteuning door leerkrachten in de middenbouw en bovenbouw van het regulier basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Definitieve Bachelorwerkstuk Nynke Dotinga.pdf

Download (457kB) | Preview

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat er een langdurige achteruitgang is in rekenvaardigheid. In de praktijk blijkt dat ongeveer tien tot vijftien procent van de leerlingen in verschillende mate moeite heeft met wiskunde. Leerkrachten kunnen hierop inspelen door passende wiskundige ondersteuning en hulp te bieden. De wiskundige ondersteuning door leerkrachten kan echter verschillen. In dit onderzoek is daarom onderzocht of er een verschil is in wiskundeondersteuning tussen Nederlandse leerkrachten in de middenbouw en Nederlandse leerkrachten in de bovenbouw van het reguliere basisonderwijs. Het huidige onderzoek heeft als doel de geboden rekenondersteuning door leerkrachten in deze klassen te onderzoeken. De onderzoeker interviewde veertien Nederlandse leerkrachten. Er werden semigestructureerde interviews afgenomen waarin drie thema's aan bod kwamen: monitoring, instructie en interventie. Een thematische analyse had uitgewezen dat er enkele kleine verschillen zijn in wiskundige ondersteuning tussen die twee groepen. Bijvoorbeeld het gebruik van modellen in verschillende leerjaren en het gebruik van wiskundemateriaal. De wiskundige ondersteuning van deze twee groepen leerkrachten komt grotendeels overeen. Deze onderzoeksgegevens nodigen uit tot verder onderzoek naar wiskundige ondersteuning in enkele groepen en combinatiegroepen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vos, M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 20 Jul 2023 07:14
Last Modified: 20 Jul 2023 07:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2484

Actions (login required)

View Item View Item