Braakman, Leonie (2023) De houding van naasten en professionals tegenover het gebruik van technologieën bij mensen met een verstandelijke en visuele beperking. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorscriptie 2023 (publieke versie)- Leonie Braakman.pdf Download (405kB) | Preview |
|
Text
Bachelorscriptie 2023 (vertrouwelijke versie)- Leonie Braakman.pdf Restricted to Repository staff only Download (404kB) |
Abstract
Mensen met een verstandelijke en meervoudige beperking ervaren moeilijkheden bij het aanpassen van gedrag. Daarom zijn er ondersteunende technologieën ontwikkeld die bijdragen aan functioneren, communicatie, interactie en een hogere kwaliteit van leven (Nijs & Maes, 2019). Ondanks het feit dat er veel bewezen effectieve technologieën op de markt zijn voor mensen met een handicap, worden ze weinig gebruikt (Boot et al., 2017). Bij Organisatie X ervaren ze ook moeilijkheden bij het gebruik van technologieën. Daarom is in dit onderzoek gekeken naar mogelijke redenen voor het weinige gebruik van technologieën door familieleden en professionals van mensen met een verstandelijke en visuele beperking. Een bestaande dataset (N=184) met tien stellingen over inspanningsverwachting, houding en gedragsintentie van naasten en professionals is kwantitatief onderzocht. De dataset is ontwikkeld en de resultaten zijn geanalyseerd op basis van de Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (Venkatesh et al., 2003). Uit de resultaten kan worden geconcludeerd dat professionals en familieleden over het algemeen positief staan tegenover het gebruik van technologieën. Professionals bleken een positievere houding en gedragsintentie te hebben dan familieleden, mogelijk door een gebrek aan goede samenwerking, informatievoorziening en tijdsinvestering. Organisatie X kan geadviseerd worden om beter samen te werken en te overleggen met nabestaanden bij het implementeren van een technologie, een betere houding te creëren en te zorgen voor een duurzame implementatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Piekema, L. and Brug, A. ten |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 20 Jul 2023 08:44 |
Last Modified: | 20 Jul 2023 08:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2488 |
Actions (login required)
View Item |