Javascript must be enabled for the correct page display

Inzet van ondersteunende technologie bij personen met een visuele en verstandelijke beperking: De relatie tussen organisatorische factoren en attitude van zorgprofessionals

Wesseling, Jacobine (2023) Inzet van ondersteunende technologie bij personen met een visuele en verstandelijke beperking: De relatie tussen organisatorische factoren en attitude van zorgprofessionals. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
herkansingscriptie_S3830640.pdf

Download (744kB) | Preview

Abstract

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat personen met visuele en verstandelijke beperkingen veel baat kunnen hebben bij de inzet van ondersteunende technologie. Zorgprofessionals hebben de taak om de ondersteunende technologie goed over te brengen bij deze personen. Een positieve attitude tegenover ondersteunende technologie is hierbij noodzakelijk. Zorgprofessionals kunnen tegen organisatorische belemmeringen aanlopen, zoals een gebrek aan voldoende tijd en personeel, die ervoor zouden kunnen zorgen dat er een negatieve attitude wordt gevormd tegenover ondersteunende technologie. Hierdoor wordt er geen ondersteunende technologie ingezet. Het gevolg hiervan is dat de voordelen van het gebruik van ondersteunende technologie onvoldoende terecht komen bij de personen met een visuele en verstandelijke beperking, terwijl het juist hun kwaliteit van leven kan verbeteren. Daarom is er in dit onderzoek onderzocht in hoeverre de organisatorische factoren voldoende tijd en personeel invloed kunnen hebben op de attitude tegenover ondersteunende technologie. Er werd verwacht dat voldoende tijd en personeel een positief effect hadden op de attitude van de zorgprofessionals. In dit onderzoek is dit getest door middel van een vragenlijst voor de zorgprofessionals. De resultaten uit deze vragenlijst zijn kwantitatief geanalyseerd. Uit deze analyse bleek dat de organisatorische factoren voldoende tijd en personeel een niet-significant effect hebben op de attitude tegenover ondersteunende technologie van de zorgprofessional. De conclusie van dit onderzoek is daarom dat het investeren in voldoende tijd en personeel voor de organisatie Koninklijke Visio niet zorgt voor een positieve attitude tegenover ondersteunende technologie. Daarnaast kan het gevonden negatieve effect ook te wijten zijn aan het feit dat Koninklijke Visio al voldoende tijd en personeel investeert in de organisatie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Piekema, L. and Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2023 08:52
Last Modified: 20 Jul 2023 08:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2491

Actions (login required)

View Item View Item