Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe ervaren brussen hun rollen in het leven van volwassenen met een zeer ernstige verstandelijke beperking?

Dekens, Esther (2021) Hoe ervaren brussen hun rollen in het leven van volwassenen met een zeer ernstige verstandelijke beperking? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
S.E.Dekens_S4487362_Masterthesis_Orthopedagogiek.pdf

Download (536kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in het type rollen dat broers en zussen (brussen) van mensen met een zeer ernstige verstandelijke beperking (ZEVB) op zich nemen en de ervaringen met deze rollen. Hierbij is er gekeken naar hoe de rollen en ervaringen van de brussen gerelateerd zijn aan het hebben van gecombineerde zorgtaken. Brussen spelen een belangrijke rol in het leven van hun broer of zus met een ZEVB. Wanneer het bekend is welke rollen de brussen op zich nemen, kan er beter ingespeeld worden op de ondersteuningsbehoefte van deze brussen. Voor dit onderzoek hebben 50 brussen met een volwassen broer of zus met een ZEVB van dertig jaar of ouder een online vragenlijst ingevuld. De ervaringen van de brussen zijn in kaart gebracht middels een bestaand codeboek. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de rollen ‘broer/zus’, ‘belangenbehartiger’, ‘wettelijke vertegenwoordiger’ en ‘vriend’ door zowel brussen met, als brussen zonder gecombineerde zorgtaken het meest worden vervuld. Beide groepen vervullen gemiddeld 4.56 rollen in het leven van hun broer of zus met een ZEVB. Zowel brussen met, als zonder gecombineerde zorgtaken ervaren ongeveer dezelfde verdeling van positieve ervaringen, neutrale ervaringen en uitdagingen omtrent het vervullen van de rollen. Echter blijkt dat brussen met gecombineerde zorgtaken veelal de belasting van de rollen als uitdaging ervaren, terwijl de brussen zonder gecombineerde zorgtaken vooral de negatieve emoties als uitdaging ervaren. De aanbevelingen voor in de praktijk zijn toegespitst op het ondersteunen op maat. Brussen dienen evenveel aandacht, maar ongelijke ondersteuning te ontvangen van de professionals. Sleutelwoorden: zeer ernstige verstandelijke beperking, ZEVB, rollen van brussen, gecombineerde zorgtaken

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Putten, A.A.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2022 10:28
Last Modified: 03 Jan 2022 10:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/25

Actions (login required)

View Item View Item