Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Voorkennis en Ouderlijk Opleidingsniveau bij de Leeropbrengst van een Woordenschatinterventie voor Arabische Vluchtelingenkinderen in Nederland

Nauta, Jan (2022) De Rol van Voorkennis en Ouderlijk Opleidingsniveau bij de Leeropbrengst van een Woordenschatinterventie voor Arabische Vluchtelingenkinderen in Nederland. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
De Rol van Voorkennis en Ouderlijk Opleidingsniveau bij de Leeropbrengst van een Woordenschatinterventie voor Arabisch Vluchtelingenkinderen.pdf

Download (491kB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is onderzoek gedaan naar een tweetalige woordenschatinterventie die de Nederlandse woordenschat van vluchtelingkinderen zou moeten vergroten. Deze interventie bestond uit digitale prentenboeken die zowel in het Nederlands als Arabisch gepresenteerd werden. Het doel was om te bepalen of de woordenschatinterventie de woordenschat verbeterde en wat de rol van opleidingsniveau van de ouders en voorkennis van doelwoorden bij deze leeropbrengst zijn. De participanten waren vluchtelingenkinderen (n = 31, man = 14, vrouw = 15) met een Arabische taalachtergrond die ten tijde van het onderzoek in Nederland woonde. De gemiddelde leeftijd was 5 jaar en 11 maanden (SD = 1.25 jaar). De participanten waren verspreid over drie scholen in het noorden en oosten van Nederland. Er is een vier weken durende woordenschatinterventie ingezet, waarbij een participant elke week drie keer een digitaal prentenboek bekeek dat in het Nederlands ingesproken was. Tijdens het kijken kon op een knop worden gedrukt waardoor een gedeelte van het verhaal in het Arabisch herhaald werd. Voor en na de tijd werd een doelwoordentest afgenomen. Bij de woordenschatinterventie was geen significante leeropbrengst. Ook was er geen significant verband tussen de voorkennis van doelwoorden en de leeropbrengst en was er geen significant verband tussen het hoogste opleidingsniveau van de ouders en de leeropbrengst. Dit onderzoek laat zien dat de woordenschatinterventie in de huidige vorm nog niet voldoende effect heeft. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met voorkennis en opleidingsniveau van de ouders bij de ontwikkeling van de nieuwe woordenschatinterventie. Sleutelwoorden: meertaligheid, vluchtelingenkinderen, ouderlijk opleidingsniveau, voorkennis, multimedia lezen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Developmental Psychology (DP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 28 Feb 2022 15:26
Last Modified: 28 Feb 2022 15:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/250

Actions (login required)

View Item View Item