Javascript must be enabled for the correct page display

Niet bespreken, geen optie. Hulpverleningsstrategieën ter ondersteuning van ouders met een licht verstandelijke beperking bij het geven van seksuele voorlichting aan hun kind

Beukema, Marleen (2023) Niet bespreken, geen optie. Hulpverleningsstrategieën ter ondersteuning van ouders met een licht verstandelijke beperking bij het geven van seksuele voorlichting aan hun kind. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese_S5410320_Orthopedagogiek_definitief_pdf.pdf

Download (594kB) | Preview

Abstract

Ouders met een licht verstandelijke beperking ervaren vaak uitdagingen bij het geven van seksuele voorlichting aan hun kinderen, om verschillende redenen. Er is tot op heden weinig inzicht in welke strategieën effectief zijn in de begeleiding aan deze doelgroep op dit gebied. Dit onderzoek heeft zich gericht op het perspectief van hulpverleners en heeft in kaart gebracht welke strategieën zij toepassen bij het begeleiden van deze gezinnen op het gebied van seksuele voorlichting. De volgende vraagstelling staat in dit onderzoek centraal: ‘’Welke hulpverleningsstrategieën passen ambulante hulpverleners toe in het ondersteunen van ouders met een licht verstandelijke beperking bij het geven van seksuele voorlichting aan hun kind?’’. Negen ambulante hulpverleners zijn geïnterviewd aan de hand van een semigestructureerd interview. Na een inductieve thematische analyse zijn vijf hoofdthema’s geïdentificeerd, namelijk: structuur-, houding-, informatieverzameling-, informatievoorziening- en netwerkstrategieën. Deze thema's vullen elkaar aan en vormen volgens de hulpverleners een geïntegreerde benadering voor het ondersteunen van ouders met een LVB bij het geven van seksuele voorlichting aan hun kinderen. Het vergroten van de kennis en de vaardigheden van de ouder met een LVB en het creëren van een veilige omgeving waarin openlijk over seksualiteit kan worden gesproken, bevordert volgens de hulpverleners de seksuele ontwikkeling van deze doelgroep. De hulpverlener kan hieraan bijdragen door een niet-veroordelende houding aan te nemen en heeft tevens een belangrijke rol in het betrekken van zowel de professionele als het informele netwerk van de ouder met een LVB. Het is volgens de hulpverleners essentieel dat ze zich bewust zijn van hun eigen kennisniveau en vaardigheden met betrekking tot het overbrengen van het onderwerp seksualiteit. Het niet bespreken is geen optie, aldus de hulpverleners.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2023 13:11
Last Modified: 20 Jul 2023 13:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2501

Actions (login required)

View Item View Item