Javascript must be enabled for the correct page display

Schoolrijpheid ontrafeld: een historische analyse

Boezen, Esther (2023) Schoolrijpheid ontrafeld: een historische analyse. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_E_Boezen_S5422116.pdf

Download (465kB) | Preview

Abstract

De thesis ‘Schoolrijpheid ontrafeld, een historische analyse’ onderzoekt de introductie van het begrip schoolrijpheid als meetbaar eigenschap met de Nijmeegse Schoolbekwaamheidstest bij kleuters in het onderwijs in 1969. Het doel is om de NST te begrijpen als product van de context waarin de test ontwikkeld is. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe heeft de Nijmeegse Schoolbekwaamheidstest een bijdrage geleverd aan de introductie van het begrip schoolrijpheid als meetbaar eigenschap in het onderwijs van kleuters in 1969?” Het betreft een historisch, archiefonderzoek met archiefstukken, wetenschappelijke en historische bronnen, primaire en secundaire bronnen en opiniestukken uit pedagogische tijdschriften uit de jaren ’60 bekeken vanuit Science Technology and Society Studies. Uit de resultaten blijkt dat ontwikkeling van de NST was verweven met de bredere economische, politieke en sociale context, veranderingen in het schoolsysteem voor kleuters en het tijdperk waarin testtechnologie in het onderwijs werden gezien als objectieve, betrouwbare instrumenten. De NST construeerde het begrip schoolrijpheid als meetbaar aan de hand van een test voor kleuters en vragenlijsten voor zowel de kleuterleidster als ouders. De conclusie is dat de bredere economische, politieke en sociale context van invloed zijn geweest op de introductie van de NST in het onderwijs. De ontwikkelaars hebben een poging gedaan om een objectief meetinstrument te introduceren, maar lijken hierin beperkt te zijn geslaagd. Door het toepassen van STS kan de complexiteit en dynamiek van testen in een historisch perspectief worden onderzocht, waardoor inzicht verkregen kan worden in de bredere implicaties en betekenissen van testinstrumenten in de samenleving. Sleutelwoorden: historisch, Nijmeegse Schoolbekwaamheidstest, schoolrijpheid, schoolbekwaamheid, Science Technology and Society Studies

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Haaften, L.W. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2023 13:17
Last Modified: 20 Jul 2023 13:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2503

Actions (login required)

View Item View Item