Javascript must be enabled for the correct page display

"In hoeverre heeft de sociale steun die online games aanbieden effect op de schoolprestaties van jongeren tussen de 16 en 18 jaar?”

Ioakeimidis, Zoë Elèni (2023) "In hoeverre heeft de sociale steun die online games aanbieden effect op de schoolprestaties van jongeren tussen de 16 en 18 jaar?”. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis Zoë Eléni Ioakeimidis S4519396.docx (1).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (226kB)

Abstract

Deze bachelorscriptie onderzoekt in hoeverre de sociale steun tijdens het gamen een effect heeft op de schoolprestaties van jongeren tussen de 16 en 18 jaar. De literatuur heeft aangetoond dat de effecten van online gaming sterk variëren. Uit onderzoek blijken een aantal positieve effecten, zoals kortere reactietijden, verbeterde hand-oogcoördinatie en verhoogt de eigenwaarde van spelers, maar vooral negatieve effecten, zoals het problematische spelgedrag. De cognitieve evaluatietheorie (CET), een deeltheorie van de zelfdeterminatietheorie (ZDT), wordt gebruikt om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Deze theorie is gekozen omdat, onder andere, verbondenheid de intrinsieke en geïnternaliseerde motivatie bevordert. De studie gebruikte een cross-sectioneel enquêteontwerp om het effect van sociale steun te onderzoeken tijdens het gamen op academische prestaties. De vragenlijst werd geplaatst in Qualtrics en online verspreid. De onafhankelijke variabelen die in dit onderzoek zijn onderzocht, zijn sociale steun en gamen, terwijl schoolprestaties de afhankelijke variabele is. In totaal zijn de gegevens van 29 respondenten verzameld, die werden geanalyseerd met behulp van statistische methoden. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, werd een correlatie- en regressieanalyse uitgevoerd en is de betrouwbaarheid van het instrument onderzocht. De resultaten laten zien dat sociale steun geen significante voorspeller is voor de schoolprestaties. Er blijkt een klein verschil te zijn tussen de gemiddelde waarden van sociale steun die ervaren werd tussen de twee nationaliteiten. De vragenlijst heeft een hoge Cronbach's alpha. De belangrijkste beperkingen van dit onderzoek waren de beperkte aantal respondenten en de ongelijke verdeling van nationaliteiten. Meer respondenten zouden de validiteit en conclusies van de studie versterken, maar de tijdspanne beperkte de werving. Verder onderzoek is noodzakelijk om een beter inzicht te krijgen in de impact van gaming en de sociale steun tijdens het gamen op de schoolprestaties van kinderen en jongeren

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2023 13:19
Last Modified: 20 Jul 2023 13:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2505

Actions (login required)

View Item View Item