Javascript must be enabled for the correct page display

Het monitoren van aanvullende hulpverleningsmodules bij integrale behandeling

Kuijper, Romee (2023) Het monitoren van aanvullende hulpverleningsmodules bij integrale behandeling. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Romee Kuijper_S4006771.pdf

Download (510kB) | Preview

Abstract

Jeugdhulp Friesland biedt integrale ondersteuning voor gezinnen met meervoudige en complexe problematiek, waarbij ambulante zorg, residentiële zorg en pleegzorg mogelijk is. Om de complexiteit van de hulpvraag van deze gezinnen aan te pakken, kunnen tijdens deze trajecten aanvullende modules worden geïmplementeerd. Het effect van deze aanvullende modules binnen het integrale kader blijft echter onduidelijk bij Jeugdhulp Friesland. Bij evidence-based werken is het cruciaal om duidelijke beschrijvingen te hebben van de doelgroep en de interventie, om de resultaten systematisch te kunnen monitoren. Het doel van dit kwalitatieve onderzoek is na te gaan hoe de effectiviteit van de aanvullende modules (systeemtherapie, video-hometraining en methodische ouderbegeleiding) binnen een integraal kader kan worden beoordeeld. Door middel van zeven interviews met ervaren professionals werden relevante interventiekenmerken en -uitkomsten, huidige evaluatiemethoden en suggesties voor mogelijke aanpassingen van de evaluatiemethoden onderzocht. Uit de resultaten bleek dat in systeemtherapie relevante uitkomsten, een verbeterde interactie en communicatie, versterkte partnerrelaties en verbeterde stabiliteit omvatten. Bij video-thuistraining lag de focus vooral op contactprincipes en positieve gedragsaspecten, terwijl methodische ouderbegeleiding de nadruk legde op ouderlijke zekerheid en het versterken van het ouderschap. Deze uitkomsten kwamen tot uiting in het evaluatieproces, dat voornamelijk bestond uit gespreksvoering, multidisciplinaire overleggen en het gebruik van vragenlijsten. Nieuwe suggesties werden besproken, zoals het implementeren van een specifieke exitvragenlijst en het vergroten van het bewustzijn binnen de organisatie. Het ontbreken van gestandaardiseerde evaluatie- en monitoringtools werd door de respondenten als een beperking ervaren. Het onderzoek had verschillende beperkingen, waaronder een beperkt aantal interviews en een eenzijdig perspectief van professionals. Een van de aanbevelingen voor toekomstig onderzoek is het betrekken van cliënten bij het onderzoek. Een aanbeveling voor praktische implementatie zou zijn om voor elke aanvullende module een specifieke exit-vragenlijst te gebruiken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jul 2023 13:26
Last Modified: 20 Jul 2023 13:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2509

Actions (login required)

View Item View Item