Javascript must be enabled for the correct page display

Mixed methods onderzoek naar de inzet van toegepast psychologen in de ambulante jeugd-ggz.

Heijs, Mirthe (2023) Mixed methods onderzoek naar de inzet van toegepast psychologen in de ambulante jeugd-ggz. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Heijs.pdf

Download (873kB) | Preview

Abstract

Onderzoek naar de effectiviteit van interventies toont aan dat personen met problemen op het gebied van gedrag en/of leren over het algemeen beter af zijn met behandeling dan zonder behandeling. Om te zorgen voor lange termijn behoud, transfer en generalisatie van de resultaten van behandeling kunnen toegepast psychologen worden ingezet. De inzet van de toegepast psycholoog is echter nog niet uitvoerig onderzocht. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven in het proces en de uitkomsten van zorgtrajecten van toegepast psychologen met de volgende vragen: 1. Voor welke doelen wordt de hulp van een toegepast psycholoog ingezet? 2. Wat voor interventies worden ingezet door toegepast psychologen? 3. Is het type behandeldoel gerelateerd aan de mate van doelrealisatie? 4. Is er een verandering in welzijn en tevredenheid van cliënten gedurende het zorgtraject van een toegepast psycholoog? Bovenstaande onderzoeksvragen zijn beantwoord door middel van mixed methods onderzoek bij 37 cliënten. Toegepast psychologen worden met name ingezet bij leer- en onderwijsproblemen en internaliserende problematiek. Tijdens de behandeling analyseren zij gedrag in dagelijkse situaties en helpen zij bij het oefenen van gedrag. Het lijkt niet uit te maken met welk doel de toegepast psycholoog wordt ingezet, wanneer gekeken wordt naar doelrealisatie. Ten slotte blijft het welzijn en de tevredenheid van de meeste cliënten stabiel gedurende het zorgtraject en is er weinig restproblematiek. De resultaten van dit onderzoek dienen met voorzichtigheid te worden geïnterpreteerd, vanwege de kleine steekproef en vanwege het feit dat de meerderheid van de onderzochte trajecten nog niet is afgerond.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jul 2023 09:18
Last Modified: 21 Jul 2023 09:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2518

Actions (login required)

View Item View Item