Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Systeemtherapie en Dit Ben Ik! in de Identiteitsontwikkeling bij Mensen met Autisme

Heilen, L.M.C (2023) De Rol van Systeemtherapie en Dit Ben Ik! in de Identiteitsontwikkeling bij Mensen met Autisme. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
masterthese Louise Heilen definitief.pdf

Download (462kB) | Preview

Abstract

Autisme is volgens de DSM-V een neurologische ontwikkelingsstoornis (APA, 2014). Vanuit Autisme Bekeken, een expertiseteam op het gebied van autisme, legt de nadruk op het ontwikkelingsaspect van autisme en omschrijft autisme als levenslang en levensbreed (Wat is autisme? | Vanuit Autisme Bekeken, z.d.). Autisme is levensbreed, omdat het invloed heeft op interacties met mensen op verschillende terreinen. Daarnaast is autisme levenslang, het maakt gedurende het hele leven onderdeel uit van de persoon met autisme. Autisme heeft hiermee ook invloed op de identiteitsontwikkeling. Deze ontwikkelingstaak kan voor mensen met autisme lastig zijn (Cage et al., 2017). Mensen met autisme willen graag deelnemen aan de maatschappij, geaccepteerd worden, gelukkig zijn en een gevoel van eigenwaarde hebben (De Graaff et al., 2023). Om dergelijke zelfrealisatie te bereiken, geven zij aan behoefte te hebben aan betere zelfkennis, zelfacceptatie en zelfregulatie. Dit draagt uiteindelijk bij aan het realiseren van welzijn en een positieve mentale gezondheid. In deze these worden twee interventies onderzocht die gebruikt zouden kunnen worden om in de genoemde behoeften te voorzien. Deze interventies zijn systeemtherapie (Savenije, 2014) en therapie in de vorm van een spel: ‘Dit ben Ik!’ (Van der Meer et al., 2021). In hoeverre deze interventies aansluiten bij de genoemde behoeften, is onderzocht door middel van thematische analyse van het Handboek Systeemtherapie en het spel ‘‘Dit ben Ik!’’ Uit de resultaten bleek dat het Handboek Systeemtherapie het meest aansloot bij de behoeften (zelf)regulatie en (zelf)kennis. Het spel ‘‘Dit ben Ik!’’ sluit het meest aan bij de behoefte zelfkennis. In verder onderzoek zou gekeken kunnen worden naar eventuele aanpassingen zodat systeemtherapie of het spel beter aansluiten bij de vier behoeften. Dit is niet noodzakelijk, want er zijn andere interventies die hier wel goed bij aansluiten (bv., SDARI; Lerner et al., 2010) Sleutelwoorden: Autisme Spectrum Stoornis (ASS), Identiteitsontwikkeling, Systeemtherapie, Dit ben Ik!

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 21 Jul 2023 09:19
Last Modified: 21 Jul 2023 09:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2521

Actions (login required)

View Item View Item