Javascript must be enabled for the correct page display

Normaliseren in de jeugdhulp: Visie en werkwijze van GGD verpleegkundigen

Have, Anika ten (2022) Normaliseren in de jeugdhulp: Visie en werkwijze van GGD verpleegkundigen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Anika ten Have - Master thesis - S4488288.pdf

Download (488kB) | Preview

Abstract

In 2015 is de nieuwe jeugdwet ingevoerd, het doel van deze jeugdwet is het versterken van de eigen kracht van de jongere en van diens gezin en sociale omgeving. Door meer te demedicaliseren en normaliseren zou de enorme druk op de jeugdzorg moeten afnemen. Echter het omgekeerde gebeurde, sinds de invoering van de jeugdwet in 2015 nam het beroep op de jeugdzorg en jeugdhulp alleen maar toe. Professionals werkzaam in de jeugdhulp spelen een belangrijke rol in het proces van demedicaliseren en normaliseren, zij zullen deze begrippen tot uiting moeten laten komen in de praktijk. GGD-verpleegkundigen vallen onder die professionals. Er is echter nog weinig bekend over de visie en werkwijze van GGD-verpleegkundigen ten aanzien van normaliseren van emotionele – en gedragsproblemen bij jongeren. Doormiddel van kwalitatief onderzoek is dit geïnventariseerd. Tien GGD-verpleegkundigen zijn geïnterviewd ter beantwoording van de onderzoeksvragen. De resultaten laten zien dat de GGD-verpleegkundigen normaliseren een belangrijke taak van de GGD vinden, zij kennen zich hierbij een grote rol toe. Wel blijkt dat de GGD-verpleegkundigen nog geen eenduidige visie hebben ten aanzien van normaliseren. Het hebben van veel medische kennis en een totaalbeeld van het kind, wordt gezien als dé toegevoegde waarde van de GGD. De werkwijze van de GGD-verpleegkundige is het in kaart brengen van de situatie en het geven van adviezen. Helpend bij normaliseren zijn kennis, ervaring, korte lijnen met ouders en school en zichtbaarheid. Daarentegen worden maatschappij en sociale media, onzichtbaarheid, haperende samenwerking met ouders, school en externe organisaties en het zoeken van een verklaring voor het gedrag van het kind door ouders als niet helpend ervaren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Mar 2022 07:42
Last Modified: 01 Mar 2022 07:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/253

Actions (login required)

View Item View Item