Javascript must be enabled for the correct page display

De Kracht van de Natuur: Buitenonderwijs voor een Zelfverzekerde Generatie

Alkema, Melissa (2023) De Kracht van de Natuur: Buitenonderwijs voor een Zelfverzekerde Generatie. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese EIND - M.M. Alkema S3990710.pdf

Download (214kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen buitenonderwijs en zelfvertrouwen van basisschoolkinderen en de rol van leeftijd hierin. Deze case study onderzocht 110 kinderen op een basisschool. Het is belangrijk dat kinderen voldoende zelfvertrouwen ervaren omdat dit direct invloed kan hebben op welzijn. Daarnaast is eerder aangetoond dat zelfvertrouwen ook positief correleert met academische prestaties van kinderen. Een manier om zelfvertrouwen te verbeteren is buitenonderwijs. Buitenonderwijs is een benadering waarbij leerlingen deelnemen aan leeractiviteit in een natuurlijke omgeving. Daarom wordt in dit onderzoek het effect van buitenonderwijs op het ervaren gevoel van zelfvertrouwen in kinderen in Nederland onderzocht. Er is een case study afgenomen (N = 108) waarbij de steekproef is verdeeld in twee condities. Dit zijn binnenonderwijs (N = 53) en buitenonderwijs (N = 55). Met de Mann-Whitney U test is gekeken naar het verschil in zelfvertrouwen tussen de binnen- en buitenles condities. Daarnaast is zelfvertrouwen is voorspeld aan de hand van de voorspellers ‘leeftijd’ en ‘binnen- of buitenonderwijs’. De eerste hypothese betrof de vraag of kinderen die buitenonderwijs volgden meer zelfvertrouwen ervaarden. Hier is geen bewijs voor gevonden. De tweede hypothese betrof de vraag of jonge kinderen tijdens de buitenles meer zelfvertrouwen ervaren ten opzichte van oudere kinderen, in vergelijking met de binnenles. Ook hier is geen bewijs voor gevonden. Er kan geconcludeerd worden dat in dit onderzoek buitenonderwijs geen effect heeft gehad op zelfvertrouwen. Meer onderzoek is nodig om de effecten van buitenonderwijs beter in kaart te brengen. Trefwoorden: Zelfvertrouwen, Buitenles, Natuuronderwijs

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hebbink, P.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 21 Jul 2023 09:53
Last Modified: 21 Jul 2023 09:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2530

Actions (login required)

View Item View Item