Kappers, Youri (2023) Verbondenheid en Werkplezier in het Onderwijs door middel van Coachen. Bachelor thesis, Psychology.
Text
Final-version-BAthesis-s4024486.pdf Restricted to Repository staff only Download (229kB) |
Abstract
Het tekort aan leraren blijft nog altijd een globaal probleem. Er is behoefte aan een nieuw perspectief om potentiële docenten te stimuleren het onderwijs in te gaan en de huidige generaties aan docenten te behouden.Wij denken dat coachen op kernkwaliteiten een nieuw perspectief is voor het onderwijs. Het tekort aan samenwerking in het onderwijs is een probleem voor docenten en onderdeel van het aanhoudende tekort aan leerkrachten (Berry, 2004). Coachen op kernkwaliteiten zou docenten kunnen helpen bij het oplossen van het tekort aan samenwerking (Korthagen, 2020). We verwachten daarom ook dat een coachende rol voor docenten positieve invloed zal hebben op de kernvariabelen: verbondenheid en werkplezier. Het onderzoek werd gedaan op tien verschillende basisscholen. Er waren twee groepen docenten die onderzocht werden: een controlegroep (n = 87) en een experimentele groep (n = 58). De experimentele groep heeft meegedaan aan de innovatie, beide groepen hebben een vragenlijst ingevuld over de visie van leerkrachten op onderwijs en lesgeven. Uit de resultaten bleek dat beide kernvariabelen geen significant positief effect tonen, wanneer een docent een coachende rol aanneemt. De discussie gaat in op het multidimensionaal perspectief van verbondenheid en de scheiding van docent groepen alsook op suggesties voor vervolgonderzoek.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Jonge, K.M.M. de |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 21 Jul 2023 09:54 |
Last Modified: | 21 Jul 2023 09:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2533 |
Actions (login required)
View Item |