Snip, Yvonne (2023) Van Klaslokaal naar Buitenwereld: Basisschoolleerlingen en Hun Percepties op Sociale Interacties tijdens Binnen- en Buitenonderwijs. Bachelor thesis, Psychology.
Text
Bachelorthese - Y.B. Snip_S4376307.docx.pdf Restricted to Repository staff only Download (394kB) |
Abstract
Uit onderzoek blijkt dat buitenonderwijs een positieve invloed heeft op de sociale ontwikkeling van kinderen. In dit onderzoek wordt daarom gekeken naar de invloed van buitenlessen op de percepties van basisschoolleerlingen met betrekking tot coöperatie en conflict. Bovendien wordt onderzocht of de effecten van buitenonderwijs op conflict en coöperatie sterker zijn bij meisjes in vergelijking met jongens. Leerlingen uit groep zes, zeven en acht (N = 108) zijn random toegewezen aan een binnen- of buitenles conditie, waarbij sommige participanten een digitale vragenlijst moesten invullen over de buitenles, en andere participanten over de binnenles. Aan de hand van een Mann-Whitney U toets en een multiple regressie zijn de hypothesen getoetst. Er is geen significant verschil gevonden tussen percepties op conflict en coöperatie tijdens de binnen- en buitenlessen. Daarnaast is er niet een significant groter effect gevonden bij meisjes als er gekeken wordt naar percepties op conflict en coöperatie tijdens de buitenlessen. Deze studie is belangrijk, omdat het de bestaande literatuurcorpus over de effecten van buitenonderwijs op sociale interacties verrijkt. Daarnaast kan verder onderzoek aanleiding geven tot de verbetering van de onderwijspraktijken in Nederland. In het onderzoek worden kritische opmerkingen en suggesties voor toekomstig onderzoek benoemd. Trefwoorden: sociale interactie, coöperatie, conflict, buitenonderwijs, basisschoolleerlingen
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hebbink, P. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 21 Jul 2023 09:55 |
Last Modified: | 21 Jul 2023 09:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2536 |
Actions (login required)
View Item |