Javascript must be enabled for the correct page display

De Associatie Tussen Kenmerken van Autisme en Emotionele Flexibiliteit bij Kinderen van 2,5 Jaar oud Tijdens Interactie met hun Ouder

Schuringa, Lotte (2023) De Associatie Tussen Kenmerken van Autisme en Emotionele Flexibiliteit bij Kinderen van 2,5 Jaar oud Tijdens Interactie met hun Ouder. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Scriptie Lotte Schuringa.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (371kB)

Abstract

Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de beperkte socialisatie en emotieregulatie van mensen met autisme. De emotionele flexibiliteit bij jonge kinderen met autisme is niet eerder onderzocht, terwijl deze informatie belangrijk zou kunnen zijn om een geschikte vroege interventie te kiezen en toe te passen. Met deze observationele studie is onderzocht of er een associatie bestaat tussen de mate van autistisme van 2,5-jarige kinderen en hun emotionele flexibiliteit. De participanten waren 49 deelnemers van TRacking Adolescents' Individual Lives Survey NEXT. De kinderen zijn door onderzoekers van TRAILS NEXT in hun thuissituatie gefilmd in interactie met één ouder, waarbij ze 4 minuten met blokken moesten spelen en vervolgens 4 minuten moesten opruimen. Autisme is gemeten met de Child Behavior CheckList die door hun ouders werd ingevuld. Emotionele flexibiliteit is berekend door het aantal wisselingen van emoties, gecodeerd volgens het SPecific AFFect Coding System door de bachelorstudenten, op te tellen. Er is een multipele lineaire regressieanalyse uitgevoerd met emotionele flexibiliteit als afhankelijke variabele en autisme als onafhankelijke variabele, waarbij gecorrigeerd is voor geslacht. Er is geen significante associatie gevonden tussen de mate van autisme en de emotionele flexibiliteit bij kinderen van 2,5 jaar (B = 0,032, p = ,799). De kleine steekproef en lage power vormen een limitatie. Ook zijn kenmerken van de ouders niet meegenomen in dit onderzoek, terwijl zij de emotionele ontwikkeling van kinderen beïnvloeden. Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek zijn het verzamelen van een grotere steekproef en de kenmerken van ouders toevoegen als variabele bij de analyse.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vrijen, C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Jul 2023 09:44
Last Modified: 24 Jul 2023 09:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2544

Actions (login required)

View Item View Item