Javascript must be enabled for the correct page display

Terug Naar Buiten: Het Belang van Buitenonderwijs voor het Welzijn van Basisschoolleerlingen

Baaijens, Claire, C.N.A. (2023) Terug Naar Buiten: Het Belang van Buitenonderwijs voor het Welzijn van Basisschoolleerlingen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese - C.N.A. Baaijens_S4013204 (3).pdf

Download (258kB) | Preview

Abstract

Onderzoek toont aan dat buitenonderwijs een positief effect heeft op het welzijn van kinderen. Het welzijn van Nederlandse kinderen gaat achteruit en het is belangrijk hier oplossingen voor te zoeken. In deze studie wordt de perceptie van het positieve vooruitzicht onderzocht, als onderdeel van welzijn. Het doel van de huidige studie is te onderzoeken of en in hoeverre basisschoolleerlingen uit groep zes, zeven en acht een hogere perceptie van het positieve vooruitzicht ervaren tijdens buitenonderwijs dan tijdens binnenonderwijs. Daarbij is onderzocht of gender invloed heeft op deze relatie. De data is verzameld via een digitale vragenlijst die betrekking had op binnen- of buitenonderwijs waaraan leerlingen van een basisschool uit Groningen hebben deelgenomen (n = 110, april/mei 2023). Om de hypothesen te testen is er gebruik gemaakt van de Mann-Whitney U toets en multipele lineaire regressieanalyse. Er zijn geen significante effecten gevonden voor de perceptie van het positieve vooruitzicht tijdens buitenonderwijs dan tijdens binnenonderwijs, noch voor het interactie-effect. De resultaten geven aanleiding om verder onderzoek te doen naar de effecten van buitenonderwijs in Nederland. Kanttekeningen en suggesties voor toekomstig onderzoek worden besproken. Trefwoorden: buitenonderwijs, positieve vooruitzicht, perceptie, basisschoolleerlingen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hebbink, P. and Scheibe, S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Jul 2023 09:47
Last Modified: 24 Jul 2023 09:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2547

Actions (login required)

View Item View Item