Javascript must be enabled for the correct page display

Student engagement and satisfaction in active learning classrooms

Bij, L. J.van der (2023) Student engagement and satisfaction in active learning classrooms. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BaW_LauravanderBij_s4003608.pdf

Download (223kB) | Preview

Abstract

Het doel van deze bachelor thesis was om meer kennis te verkrijgen over de relatie tussen studenten betrokkenheid en tevredenheid binnen zogenaamde ‘active learning classrooms’ (ALC). Dit zijn lokalen waarbinnen actief leren wordt bevorderd door sociale interactie en samenwerking. Deze thesis gebruikte secundaire data reeds verkregen uit een al lopend onderzoek binnen de Rijksuniversiteit Groningen, namelijk het TEO project. Studenten die les krijgen in ALC zijn gevraagd hun betrokkenheid te rapporteren op basis van een aantal stellingen om inzicht te krijgen in de effectiviteit van deze lokalen op de RUG. Deze vragenlijst is gebaseerd op die van Holec en Marynowski (2020) en veronderstelde dat betrokkenheid op te delen is in drie componenten, namelijk gedragsmatig, psychosociaal en cognitief. Doordat de vragen zowel in het Engels als Nederlands beschikbaar waren, is er in deze thesis een Mokkenschaalanalyse gedaan om de interne consistentie en betrouwbaarheid van de items per subschaal te toetsen. Hieruit kwamen verschillen tussen de subschalen naar voren, wat zou kunnen duiden op verschillen in interpretatie of betrokkenheid tussen beide taalgroepen. Bij de analyse van het TEO project dient hier rekening mee gehouden te worden. Verder bleek dat gerapporteerde betrokkenheid voornamelijk samenhangt met cognitieve betrokkenheid, dus wanneer studenten gefocust zijn en zichzelf uitdagen in de les. Daarnaast kwam naar voren dat betrokken zijn in de les positief samenhangt met tevreden zijn over de ALC en dat dit voornamelijk gebeurt wanneer studenten psychosociaal betrokken zijn. Dit suggereert dat emotioneel en sociaal participerende studenten de ALC als prettig ervaren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 09:47
Last Modified: 24 Jul 2023 09:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2548

Actions (login required)

View Item View Item