Javascript must be enabled for the correct page display

Identiteitsontwikkeling gedurende de stageperiode: turning points

Kuipers, Titus (Jan) (2022) Identiteitsontwikkeling gedurende de stageperiode: turning points. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Thesis Titus Kuipers Identitieitsverandering gedurende de stageperiode def.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (913kB)
[img] Text
toestemming excie gmw.pdf
Restricted to Registered users only

Download (152kB)

Abstract

De adolescentie is een belangrijke periode in de identiteitsontwikkeling van de mens. Deze periode kenmerkt zich door grote veranderingen, één van de grootste veranderingen is de identiteitsverandering van kind naar volwassene. Maar ook in andere gebieden maakt de adolescent belangrijke veranderingen door. Voor veel adolescenten is een belangrijk onderdeel van deze transitie om uit te zoeken wie zij op professioneel gebied willen zijn, de ontwikkeling van een beroepsidentiteit. Volgens Marcia (1966) bestaat identiteitsontwikkeling uit twee onderdelen: Exploratie en Commitment. Exploratie is in dit geval het onderzoeken van verschillende rollen binnen het beroepsperspectief, commitment betreft de verbondenheid die met deze rollen tot stand komt (Bosma, 1984). Een belangrijke periode waarin de adolescent exploreert en mogelijk commitment aangaat op professioneel gebied is een stageperiode. Tijdens een stageperiode maakt de adolescent namelijk kennis met het mogelijke werkveld waarin zij werkzaam zullen zijn (Brooks, 2014). In de huidige studie is onderzoek gedaan naar de identiteitsontwikkeling van psychologiestudenten (N = 56) gedurende hun praktijkstage. Gedurende een periode van een half jaar hebben studenten wekelijks een stagedagboek en een commitment-sterkte vragenlijst ingevuld. Aan de hand van de commitment-sterkte vragenlijsten zijn exceptionele ervaringen geïdentificeerd. Vervolgens zijn de stagedagboeken in de week van de exceptionele ervaring onderzocht op karakteristieken (positieve-, negatieve- en neutrale). Met deze informatie is onderzocht of de karakteristieken van invloed zijn op de commitment-sterkte. Positieve ervaringen blijken in de resultaten van dit onderzoek samen te hangen met het versterken van de commitment, negatieve ervaringen blijken niet samen te hangen met het verzwakken van de commitment en neutrale ervaringen geven geen eenduidige aanwijzing op het versterken, dan wel verzwakken van de commitment. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen worden gebruikt in de context van studieloopbaanbegeleiding en stagevoorlichting binnen het Wetenschappelijk Onderwijs. Specifiek betreft dit de ondersteuning en begeleiding van psychologiestudenten aan universiteiten in Nederland

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kunnen, E.S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 01 Mar 2022 10:22
Last Modified: 08 Apr 2022 11:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/255

Actions (login required)

View Item View Item