Javascript must be enabled for the correct page display

Sustaining educational development. Exploring factors to sustain small-scale education projects in rural areas in Uganda

Harthoorn, V. L. (2023) Sustaining educational development. Exploring factors to sustain small-scale education projects in rural areas in Uganda. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
VLHarthoorn_S5422477_MasterthesisYSP.pdf

Download (905kB) | Preview

Abstract

Vanuit de groeiende internationale overtuiging dat duurzame ontwikkeling begint met onderwijs, streven de Verenigde Naties naar gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en het bevorderen van levenslang leren voor iedereen. Ondanks inspanningen op meerdere niveaus en het inzetten van diverse vormen van ontwikkelingssamenwerking gedurende de afgelopen decennia, komen ongelijkheid en uitsluiting binnen het onderwijs nog steeds voor. Vooral landen in Sub-Sahara Afrika, waaronder Oeganda, staan voor uitdagingen op het gebied van toegang tot onderwijs en de kwaliteit van onderwijs. Bovendien houden zelfs succesvolle onderwijsprogramma's vaak geen stand wanneer externe financiering stopt. Om organisaties die zich inzetten voor de verbetering van deze situatie te informeren, wordt er binnen deze verkennende, meervoudige casestudy onderzoek gedaan naar factoren die de duurzame ontwikkeling van kleinschalige onderwijsprojecten in plattelandsgebieden in Oeganda bevorderen. Vier onderwijsprojecten, uitgevoerd door drie ervaren Ngo’s, werden onderzocht door middel van een literatuuronderzoek en interviews met vijf experts. Dit resulteerde in de identificatie van twaalf bevorderende factoren. Het verdient aanbeveling om met al deze factoren rekening te houden en de kracht van kleinschalige projecten te benutten door op maat gemaakte programma’s te leveren ter bevordering van de duurzaamheid. Het bereiken van duurzaamheid hangt echter met zo veel factoren samen, dat het onmogelijk is om alle risico’s op projectbeëindiging weg te nemen. Vooral in het streven om de meest kwetsbare kinderen kwalitatief onderwijs te bieden, kan het nodig zijn om risico's te nemen. Want alleen als ook deze kinderen onderwijskansen krijgen, heeft het doel om iedereen gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en levenslang leren mogelijkheden te bieden, kans van slagen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 10:06
Last Modified: 24 Jul 2023 10:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2553

Actions (login required)

View Item View Item